Wraca moda na zapomniane warzywa

Aktualności

Wraca moda na zapomniane warzywa

23 stycznia 2019

  • #topinambur
  • #warzywa

Od pewnego czasu obserwuje się nowe trendy żywieniowe. Jednym z nich jest powrót do zapomnianych warzyw. Do tej grupy można zaliczyć między innymi : topinambur, kard, salsefię, boćwinę, rzepę i brukiew oraz skorzonerę.

Kilkadziesiąt lat temu warzywa te gościły regularnie na stołach. Zapomniane warzywa, ze względu na bardzo cenne właściwości, wracają do łask, podbijając na nowo serca restauratorów i konsumentów.

Topinambur (słonecznik bulwiasty) wytwarza podziemne jadalne bulwy. Bulwy mogą mieć barwę żółtą, różową, czerwoną, brązową lub fioletową, natomiast miąższ jest biały lub lekko kremowy. Topinambur ma słodki, lekko orzechowy smak. Bulwa topinambura obniża poziom cukru we krwi, cholesterol, reguluje ciśnienie, działa przeciwrakowo. Topinambur zawiera liczne witaminy jak A, E, K, B6, C oraz minerały wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód cynk. Topinambur można podawać gotowany, pieczony, można go używać w sałatkach i zupach. Surowy może być zamiennikiem cytryny.

Skorzonera (czarne korzonki, wężymord) – Jadalną częścią tej rośliny są korzenie. Pod ciemną skórką skrywa się biały miąższ, w smaku zbliżony do szparagów, ale nieco bardziej mączny. Warzywo to zawiera dużo węglowodanów oraz składników mineralnych, takich jak potas, magnez, sód, fosfor, żelazo, karoten i wapń. W korzeniach skorzonery znajdziemy także witaminy E, B1, B2, i C oraz fruktozę. Produkt ten wzmacnia i wspomaga układ immunologiczny, polecany jest osobom chorym na cukrzycę. Skorzonera zapobiega także starzeniu się skóry, leczy trądzik i zmiany skórne. Czarne korzonki podajemy gotowane z wody, zapiekane, są świetnym dodatkiem do jajecznicy lub omletu.

Brukiew (karpiel) –roślina należąca do rodziny kapustowatych. Powoli wraca do łask, ma bowiem wiele zdrowotnych zalet. Można ja przyrządzać na wiele sposobów między innymi wyciskać z niej sok, dodawać do surówek, gotować, dusić, piec. Zawiera wiele cennych witamin jak A, B1, B2, B5, B6, B9, B12, C, D, K,  a także składników mineralnych wapń, fosfor, sód, cynk, miedź, żelazo i siarkę. Zawiera karoten i błonnik pokarmowy. Brukiew ma działanie oczyszczające, wspomaga pracę śledziony, wątroby i zapobiega dolegliwością dróg żółciowych. Karpiel zawiera także cenny związek chemiczny glukozynolanam, który działa antyrakowo.

Źródło: Bronisze

Foto: Pixabay