Rozmowa z Wojciechem Sypień, Dyrektorem Franczyzy w Carrefour Polska.
Klaudia Walkowiak: Jakie znaczenie ma dla Państwa statuetka Hermesa „Poradnika Handlowca” przyznana w maju 2023 r. dla Carrefour Express? Czy będą Państwo dalej rozwijać ten format?
Wojciech Sypień: Statuetka Hermes „Poradnika Handlowca” jest dla nas wyjątkową nagrodą. Pokazuje, że nasz koncept franczyzowych sklepów osiedlowych Carrefour Express nie tylko skutecznie odpowiada na potrzeby klientów i naszych franczyzobiorców, ale również doceniany jest przez ekspertów z branży. Carrefour Express jest dla nas od wielu lat kluczowym brandem w formacie convenience i pozostaje priorytetem do rozwoju. Planujemy dalsze inwestycje w jego innowacyjność, ofertę handlową i rozwiązania podnoszące komfort zakupów klientów, a także ułatwienie pracy oraz zarządzania sklepem naszym franczyzobiorcom.
W grudniu 2023 roku objął Pan stanowisko Dyrektora Franczyzy Carrefour Polska. Jakie cele i innowacje planuje Pan wprowadzić w przyszłym roku?
Z Carrefour jestem związany od ponad 20 lat, a od 15 zajmuję się franczyzą. W ostatnich latach moim głównym zadaniem było stworzenie i wdrożenie w firmie modelu współpracy franczyzowej dedykowanej większym formatom. Wraz z zespołem wypracowaliśmy m.in. model supermarketów franczyzowych Carrefour, które dzisiaj bardzo skutecznie konkurują na lokalnych rynkach. Rozpoczęliśmy również testy hipermarketów franczyzowych. Ten format nadal pozostaje w fazie testowej. Jest to bardzo ciekawe wyzwanie zarówno dla franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy, a testowanie tego modelu opiera się na dużym zaufaniu, ponieważ obie strony inwestują wysokie środki. Z kolei model supermarketu franczyzowego jest już przez nas bardzo dobrze dopracowany. Rok 2023 zamknęliśmy z liczbą 48 działających sklepów w tym modelu.
W 2024 planujemy otworzyć kolejne 14 supermarketów franczyzowych. Jeśli chodzi o sklepy w formacie convenience, to tutaj dalej stawiamy na rozwój i otwarcia nowych placówek. Posiadamy kilka konceptów, które adaptujemy do różnych lokalizacji, od tych trafikowych i osiedlowych w miastach, przez te zlokalizowane na terenach wiejskich czy na stacjach paliw. Innowacje, na które postawimy w 2024 roku skierowane będą przede wszystkim na zwiększenie satysfakcji z zakupów naszych klientów, a także wsparcie naszych franczyzobiorców i pracowników. Zainwestujemy np. w rozwój naszej aplikacji mobilnej. Planujemy również dalszą implementację kas samoobsługowych w naszych sklepach franczyzowych, ponieważ widzimy jak skutecznie pomagają one naszym partnerom. Stawiamy także na zaawansowaną analizę danych i wykorzystanie jej do optymalizacji procesu zakupów, poprawę propozycji zamówień automatycznych czy generalnie zarządzania zakupami. Wspieramy naszych partnerów także w zakresie inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem, np. redukcją plastiku czy dostawami od lokalnych producentów. Wspomniałem też o pracownikach. Tutaj skoncentrujemy się na doskonaleniu współpracy operacyjnej, wdrażaniu nowych narzędzi ułatwiających ich pracę oraz na automatyzacji procesów.
Jakie cechy uważa Pan za kluczowe i wyróżniające model franczyzowy Carrefour w porównaniu z innymi funkcjonującymi na rynku?
Carrefour jest w stanie zbudować ofertę franczyzową na miarę każdej lokalizacji, zarówno pod względem położenia, jak i powierzchni. Mamy wypracowane modele dla małych sklepów convenience z podstawowym asortymentem impulsowym, sklepów osiedlowych, gdzie rozbudowujemy ofertę spożywczą, supermarketów z pełną ofertą FMCG, produktami świeżymi i ladami sprzedaży tradycyjnej, aż po hipermarkety z rozbudowaną ofertą produktów non food oraz sezonową. Jesteśmy firmą, która posiada własne wieloletnie know-how wypracowane zarówno w ramach całej międzynarodowej Grupy Carrefour, jak również w naszych sklepach własnych, które prowadzimy w każdym z formatów.
Nie wdrażamy żadnych konceptów i procesów, których nie sprawdzimy w sklepach własnych. Przewagą Carrefour jest również środowisko omnikanałowe, w którym działamy jako firma. Sklepy franczyzowe są częścią naszego wewnętrznego ekosystemu, pozwalającego przekazywać między formatami najlepsze rozwiązania, koncepty i usługi. Takim jest np. od wielu lat koncept Zdrowej Półki, czyli wyróżniającego nas w Polsce asortymentu dla osób o specjalnych potrzebach żywieniowych. W tym roku otworzyliśmy Centrum Kompetencji Franczyzy, w której na bieżąco szkolimy naszych obecnych i przyszłych partnerów franczyzowych. Jako jedni z nielicznych oferujemy stałe wsparcie naszych ekip na każdym etapie współpracy, opiekuna regionalnego i pakiet otwarciowy. Wyróżnia nas także skuteczna logistyka i marketing, ale przede wszystkim asortyment. Z tego bogatego wyboru czerpią również nasi franczyzobiorcy, dostosowując ofertę swojego sklepu do potrzeb lokalnych klientów.
W jaki sposób postrzega Pan perspektywy rozwoju franczyzy w Polsce?
Rynek franczyzowy jest pełen wyzwań, ale my w tych wyzwaniach widzimy wiele szans. Połączenie zalet dużego przedsiębiorcy z ugruntowaną pozycją na rynku, wypracowanym know-how i rozpoznawalnym logotypem, z możliwościami lokalnego przedsiębiorcy doskonale znającego lokalny rynek, tworzy bardzo skuteczny model biznesowy. Nadal są w Polsce niezagospodarowane przestrzenie na rynku, w które chcemy inwestować. Perspektywy rozwoju franczyzy w Polsce są obiecujące, ale wymagają one stałego monitorowania zmian rynkowych, dostosowywania strategii do zmieniających się warunków oraz dbałości o jakość i innowacyjność oferowanych produktów i usług, a przede wszystkim troski o partnerów biznesowych. My tak działamy.
Rozwój franczyzy w Polsce może być postrzegany z kilku perspektyw. Na naszym krajowym rynku zauważalne jest zwiększające się zainteresowanie przedsiębiorców franczyzą jako formą prowadzenia własnej działalności. To może stymulować wzrost liczby nowych biorców. Wraz z jej rosnącą popularnością, można zauważyć też zwiększoną dywersyfikację branż, w których funkcjonują franczyzodawcy. Oprócz tradycyjnych sektorów, takich jak spożywczy czy usługowy, pojawiają się również franczyzy w obszarze edukacji, zdrowia czy fitness. Widzimy w tym wiele szans, nie blokujemy się, jesteśmy elastyczni i otwarci na współpracę z każdą branżą. Będziemy monitorować pojawiające się okazje. Co więcej, ograniczenia związane z pandemią pokazały, że niektóre biznesy, mimo potencjalnie silnychpodwalin, zostały w tym czasie zamknięte lub znacząco ograniczone. Biznes spożywczy był tym, który działał nieprzerwanie. Wielu z przedsiębiorców odrobiło tę lekcję i zaczęło szukać możliwości dywersyfikacji swojej podstawowej działalności. I tak są już wśród naszych partnerów franczyzowych dostawcy produktów spożywczych, są właściciele nieruchomości, są też nasi byli pracownicy, którzy po latach pracy w naszej firmie, zdecydowali się otworzyć z nami własny biznes.
Jaką liczbą placówek handlowych zakończyli Państwo rok 2023, a ile planujecie otworzyć w 2024 r.?
Rok 2023 i poprzedni były dla naszej sieci bardzo ważnymi w kontekście zwiększania rentowności. Był to czas gdy zdecydowaliśmy się zmienić naszą strategię ekspansji franczyzowej, a także w którym „sprzątaliśmy” nasze portfolio sklepów. Otworzyliśmy łącznie 87 nowych sklepów Carrefour, z czego większość była placówkami franczyzowymi. W tym czasie umożliwiliśmy jednak naszym partnerom zamknięcie sklepów, które w dłuższej perspektywie nie miały szansy na odzyskanie rentowności, utraconej w wyniku trudnej sytuacji na rynku. Niestety zarówno duże, jak i małe firmy znacząco odczuły wzrost kosztów prowadzonej działalności. Zamknęliśmy też część sklepów przejętej kilka lat temu sieci Galerii Alkoholi, aby skupić się w Polsce na naszych kluczowych formatach. Wszystko to spowodowało delikatny spadek liczby placówek naszej sieci, ale jednocześnie znacznie uzdrowiło nasz biznes.
W naszym portfolio pozostały sklepy, które są bardzo mocne na lokalnych rynkach i skutecznie walczą o klientów. Rentowność jest również słowem kluczem w naszej ekspansji – organicznej i franczyzowej. Nie ścigamy się z konkurencją na liczbę otwarć nowych placówek, ale koncentrujemy się na tym, aby każdy nowy sklep jak najszybciej był rentowny i przynosił zysk swojemu franczyzobiorcy. Tylko takie placówki pozwalają nam spokojnie patrzeć w przyszłość, dlatego każdą lokalizację analizujemy bardzo dokładnie, szkolimy też naszych nowych partnerów w naszym Centrum Kompetencji Franczyzy. Jeżeli chodzi o plany, to w 2024 planujemy otworzyć łącznie ok. 130 nowych sklepów, w tym ok. 110 we franczyzie. Pozostałe to supermarkety i hipermarkety, w tym również placówki franczyzowe w tych formatach. Taki mamy cel, ale tak jak wspomniałem, liczy się dla nas przede wszystkim rentowność i tzw. potrójne „win”, w którym korzyści z nowego sklepu czerpią klienci, franczyzobiorcy i sieć. To idealny model, który pozwala planować dalszy rozwój, dochodowość oraz zabezpieczenia interesów naszych partnerów franczyzowych.