Wina musujące w sklepach małoformatowych

Aktualności

Wina musujące w sklepach małoformatowych

Wina musujące i szampany to kategoria alkoholi, która wyróżnia się chyba największą sezonowością sprzedaży – około 1/3 ich sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. przypada na grudzień. W ostatnim miesiącu 2018 r. udział tej kategorii w całym segmencie win (do których zaliczane są również wina stołowe, wina deserowe oraz wermuty) wzrósł do 36% w wolumenie i 28% w wartości sprzedaży, podczas gdy w pozostałych miesiącach było to odpowiednio około 15% i 12%.

Paragonów z winami musującymi zaczyna przybywać już na początku grudnia, ale skokowy wzrost sprzedaży tej kategorii obserwuje się w ostatnim tygodniu roku. Jak się okazuje, wielu Polaków zostawia zakup sylwestrowych trunków na ostatnią chwilę – w sklepach małoformatowych najwięcej transakcji zakupu tego trunku notuje się 30 i 31 grudnia (w 2018 r. w Sylwestra wina musujące pojawiały się na co piętnastym paragonie).

Jak pokazują dane CMR, klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. coraz chętniej sięgają po wino musujące, i to nie tylko w grudniu. W okresie od stycznia do listopada 2018 r. wartość sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych była o prawie 10% wyższa niż rok wcześniej, a liczba paragonów, na której pojawiała się ta kategoria zwiększyła się o 5%. Klientom sklepów małoformatowych przestaje wystarczać jakiekolwiek wino z bąbelkami, dlatego na paragonach coraz częściej można znaleźć droższe i bardziej wyszukane wina, takie jak cava czy prosecco, po które klienci szczególnie chętnie sięgają latem. W pierwszych  11 miesiącach 2018 r. wina prosecco miały już ponad 25% udziałów w wartości sprzedaży win musujących, podczas gdy jeszcze rok temu było to około 19%.

Nadal jednak dużą popularnością, szczególnie w szczycie sezonu, cieszą się wina musujące w cenie poniżej 10 zł. Klienci sklepów małoformatowych nie lubią przepłacać za wino musujące do noworocznych toastów. Jak wynika z danych CMR, w grudniu 2018 r. średnia cena takiego trunku wynosiła nieco ponad 14 zł (podczas gdy w całym roku było to trochę więcej – 17,50 zł), a co druga osoba kupująca wino musujące w sklepie małoformatowym nie zapłaciła za nie więcej niż 10 zł. Produkty marki Sowietskoje Igristoje, za które trzeba zapłacić 5-6 zł, pojawiały w grudniu 2018 r. na niemal co trzecim paragonie z winem musującym. Wielu klientów sięgało też po inne produkty oferowane w podobnej cenie, takie jak Siewiernoje Igristoje (Agropol), Igristoje Biełoje (Jantoń) i Carskoje Igristoje (Ambra).

Liderem sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych pozostaje Ambra (m.in. marki Dorato, Cin&Cin i Michelangelo) – w okresie od stycznia do listopada 2019 r. jej udziały w wartości sprzedaży win musujących wynosiły 29%. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Henkell (m.in. Sowietskoje Igristoje, Mionetto Prosecco) oraz Bartex (m.in. Giovani Vagabondo, Jantarskoje Igristoje i Mogen David). Ważnym graczem, szczególnie w ujęciu wartościowym jest też firma Bacardi Martini, która w omawianym okresie odpowiadała za 9% obrotów kategorią, mimo iż jej udziały w wolumenie sprzedaży wyniosły zaledwie około 3%.

Hitem ostatnich lat jest wino z brokatem – w  grudniu 2018 r. było one dostępne w prawie 30% sklepie małoformatowym sprzedającym alkohol, a co trzydziesty klient zaopatrujący się wówczas w wino musujące w sklepach małoformatowych sięgał po właśnie takie ze święcącymi drobinkami, takie jak np. Vionello i Monte Santi La Perla czy Aviva. Ciekawym trendem są również wina musujące bezalkoholowe (takie jak np. Cin&Cin Free czy Henkell Alkoholfrei), które umożliwiają wznoszenie noworocznych toastów również osobom, które z różnych względów nie mogą lub nie chcą pić tradycyjnych win musujących z alkoholem.

Źródło: CMR

Foto: Pixabay