Wiele wyzwań w sektorze nowoczesnego handlu w 2019 r.

Aktualności

Wiele wyzwań w sektorze nowoczesnego handlu w 2019 r.

W 2019 r. powierzchnia najmu na rynku nowoczesnego handlu w Polsce przyrosła o 410 tys. mkw., przekraczając na koniec grudnia pułap 15 mln mkw. Wielkość nowej podaży z roku na rok jest coraz bardziej ograniczona, a rozwój sektora jest stymulowany przez zmiany zachodzące w istniejących obiektach, zwłaszcza tych starszej generacji – zauważają eksperci z BNP Paribas Real Estate Poland.

Najmniejszy od ponad dwóch dekad wolumen nowej podaży oddany do użytkowania w 2019 r. po raz kolejny potwierdza wejście polskiego rynku w fazę dojrzałości. Deweloperom coraz trudniej jest znaleźć „białe plamy” na handlowej mapie kraju. Możliwości rozwoju, choć również coraz bardziej ograniczone, można jeszcze zidentyfikować w największych aglomeracjach, gdzie siła nabywcza społeczeństwa przyrasta najbardziej dynamicznie, a powstające nowe skupiska mieszkalne kreują lokalizacje dla handlu i usług. Również małe miasta, w których dotychczasowa nowoczesna oferta handlowa była bardzo ograniczona, postrzegane są przez inwestorów jako szansa na rozwój. Stąd też duża popularność projektów deweloperskich w segmencie małych centrów i parków handlowych o charakterze „convenience”, których w ub. roku otwarto 13. Dodatkowo, coraz częściej właściciele małych, lokalnych obiektów o wielkości nieprzekraczającej 5 tys. mkw., widząc potencjał rozwoju, decydują się na ich rozbudowę. Temu trendowi sprzyja szybki rozwój sieci dyskontowych nie tylko spożywczych, ale także tych z asortymentem wielobranżowym i modowym.

W ubiegłym roku segment centrów handlowych powiększył się o ok. 170 tys. mkw., z czego niemal połowę stanowiła Galeria Młociny (76 tys. mkw. GLA) w Warszawie. Warto podkreślić, że to ostatni tak duży obiekt otwarty w perspektywie kilku najbliższych lat. Drugie pod względem wielkości centrum handlowe otwarte w ubiegłym roku w Polsce to obiekt Stara Ujeżdżalnia (28,5 tys. mkw. GLA ) zlokalizowany tuż przy rynku w Jarosławiu. Jeszcze na przełomie zimy i wiosny 2019 r. rynek konurbacji katowickiej, drugi pod względem wielkości po Warszawie, wzbogacił się o drugie centrum wyprzedażowe – Silesia Outlet, które zostało otwarte w Gliwicach w sąsiedztwie istniejącego od lat kompleksu handlowego Auchan.

Na koniec grudnia 2019 r. w budowie było ok. 430 tys. mkw. powierzchni najmu we wszystkich nowoczesnych formatach handlowych. Wg ekspertów BNP Paribas Real Estate Poland, powierzchnia przewidywana do otwarcia w 2020 r. może nieznacznie przekroczyć pułap 300 tys. mkw. Wielkość największych z obecnie powstających projektów nie przekracza 30 tys. mkw. powierzchni najmu, a zdecydowana większość to centra i parki handlowe o wielkości oscylującej pomiędzy 5 a 10 tys. mkw., powstające w miastach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys., jak np. Premium Park w Strzelcach Opolskich, Pasaż Warmiński w Lidzbarku Warmińskim, Vendo Park w Jaworze czy Galeria Odyseja w Brzesku. Natomiast największym z obecnie budowanych projektów jest centrum handlowo – rozrywkowe Color Park w Nowym Targu.

Pomimo zakazu handlu w niedziele, dobra kondycja sektora nowoczesnego handlu w Polsce i pozytywne perspektywy dla krajowego rynku sprzyjają rozwojowi wielu sieci handlowych, zwłaszcza tych, które nauczyły się wykorzystywać możliwości wsparcia biznesu przez nowoczesne technologie i różnorodne kanały sprzedaży. O ile centra handlowe najbardziej nowoczesne, wiodące na swoich rynkach zyskują coraz więcej odwiedzających i odnotowują wzrost obrotów, o tyle obiekty niższej klasy, często działające w regionach o bardzo silnej konkurencji, borykają się ze słabnącym zainteresowaniem zarówno odwiedzających, jak i najemców. Stąd też stawki czynszu w wiodących centrach handlowych są stabilne bądź nawet nieznacznie rosną, natomiast w lokalizacjach niższej klasy podlegają wyraźnej presji ze strony najemców. Obecnie stawki typu „prime” w Warszawie osiągają poziom 120-140 € /mkw./m-c, a w pozostałych głównych aglomeracjach wahają się pomiędzy 40€ a 60€ /mkw./m-c.