Planowana przez rząd podwyżka opłat w systemie e-TOLL dla ciężarówek na pierwszy rzut oka nie wydaje się mieć wpływu na budżety domowe. Jednak to właśnie ciężarówki dostarczają produkty do hurtowni i sklepów. Można więc spodziewać się, że firmy transportowe przerzucą wyższe koszty na ceny usług. A to z kolei może przełożyć się na droższe produkty dla konsumentów.
We wtorek, 18 listopada, na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia przewidujący podwyżkę elektronicznych opłat za przejazd płatną siecią dróg dla pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Stawki mają wzrosnąć od 1 lutego 2026 r. o 40–42 %, w zależności od masy pojazdu i jego klasy emisyjnej.
Podwyżka to jednak nie jedyna zmiana. W projekcie znalazł się także zapis o rozszerzeniu sieci dróg objętych e-poborem opłat o około 645 km. To potwierdza wcześniejsze deklaracje Ministerstwa Finansów, choć resort zapowiadał, że stanie się to już 1 grudnia bieżącego roku. Ostatecznie w rządowym projekcie (nr RD247) termin ten przesunięto również na 1 lutego 2026 r., aby pokrywał się z wejściem w życie nowych, wyższych stawek.
Pojazdy ciężarowe firm transportowych dostarczają produkty do hurtowni i sklepów, dlatego podwyżki mogą przełożyć się na wyższe ceny dla konsumentów.
– Wszędzie marże są mocno napięte, zwłaszcza w branży FMCG (szybko zbywalnych dóbr konsumenckich – red.) – dodatkowy koszt, który się pojawia, będzie miał prędzej czy później odzwierciedlenie w finalnej cenie produktu płaconej przez konsumenta, choć może nie od razu. Tak było do tej pory – wskazuje w rozmowie z Interią Biznes Marcin Poniatowski, członek zarządu i dyrektor ds. marketingu polskiej sieci sklepów spożywczo-przemysłowych Lewiatan Holding. – Spodziewamy się zatem, że wszelkie tego typu opłaty będą wpływały na wzrost kosztów dostaw realizowanych przez przewoźników do hurtowni czy do producentów, co ostatecznie przełoży się na cały łańcuch dostaw. Każde nowe obciążenie podwyższa bowiem próg rentowności przewoźnika i nikt nie będzie chciał przyjąć tego na siebie.
oprac.: K. Walkowiak
źródło: Interia
fot.: Bigstock