Wartość koszyka zakupowego wzrosła w lutym o 3,97%

Detal/Hurt

Wartość koszyka zakupowego wzrosła w lutym o 3,97%

Badanie Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wskazuje, że wartość minimalnego koszyka zakupowego, w porównaniu z ubiegłym rokiem, w lutym br. wzrosła o 3,97%. Z kolei koszyk maksymalny był w lutym 2022 r. tańszy o 9,13% niż w 2021 r.

O 2,36% całościowo zwiększyła się wartość koszyka zakupowego. W ubiegłym roku w lutym wynosiła ona 229,81 zł, a w tym – 235,24 zł. Za zakupy składające się z najtańszych produktów trzeba było zapłacić w lutym 182,32 zł, czyli o 6,86 zł mniej niż w styczniu. 304,75 zł wyniósł koszyk zakupowy, w którym znalazł się najdroższy asortyment. Jest to o 0,37 zł mniej niż w styczniu. 

Z badania wynika także, że w lutym 2022 r. wzrosła różnica między koszykiem minimalnym a maksymalnym. Wynosi ona 122,43 zł i jest o 6,49 zł wyższa niż w styczniu. – Wprowadzona w lutym tarcza antyinflacyjna obniżająca podatek VAT na żywność, nawozy i paliwa, miała łagodzić skutki inflacji dla portfeli Polaków. Po znacznych wzrostach cen produktów spożywczych w styczniu 2022 r., analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali w lutym niewielki spadek cen koszyków w skali miesiąca. Niestety kryzys na rynku paliw oraz przerwanie łańcuchów dostaw wielu produktów mogą spowodować, że w kolejnych miesiącach inflacja i ceny poszybują w górę, mimo obniżonych stawek VAT – podano w raporcie z badania Koszyk Zakupowy.

W lutym br. względem poprzedniego roku podrożały takie kategorie jak słodycze, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Największy wzrost cen obejmuje produkty tłuszczowe (wzrost o 42% w porównaniu z ubiegłym rokiem). Z kolei spadek cen zanotowano w przypadku produktów sypkich (17,29%). 

źródło: Forsal