Wyniki najnowszej ankiety PAYBACK Opinion Poll (POP) pokazują, że 77% Polaków uważa Walentynki za miły zwyczaj. 85% obdaruje 14 lutego przynajmniej jedną osobę. W tym roku chętniej zdecydujemy się na droższe prezenty. Niezawodnie prym wiodą kwiaty, perfumy i słodycze.
Lubimy Walentynki, ale bez fajerwerków!
Jak wskazują wyniki PAYBACK Opinion Poll (POP), Walentynki są lubiane przez Polaków. 77% badanych jest zdania, że to miły zwyczaj i jest dobrą okazją, by wyrazić bliskim uczucia. Święto to ma duże znaczenie dla 18% pań i 11% panów. Reszta podchodzi do niego ze średnim lub małym entuzjazmem. Powszechnie uważa się, że Walentynki są komercyjnym świętem, ale tylko 1% ankietowanych jest tego zdania.
Badanie POP pokazuje, że plany Polaków na ten dzień nie są huczne. Spędzimy go z partnerem raczej w domu (57%), „niż na mieście” (30%). W 2014 roku wspólne wyjście deklarował 20% ankietowanych. Jeżeli już planujemy z drugą połówką romantyczny wieczór poza domem, najczęściej wybierzemy wspólny wypad do restauracji (15%), kina (12%) lub teatru (4%).
Polacy hojni w Walentynki
85% ankietowanych deklaruje, iż kupi bliskiej osobie w dniu Św. Walentego prezent. Upominek z myślą tylko o partnerze lub partnerce planuje 58% Polaków. Pozostali obdarują dodatkowo członków rodziny i przyjaciół. Panie zrobią to częściej (39%) niż Panowie. (20%).
Na zakupy badani wybiorą się do tradycyjnych, stacjonarnych sklepów – 44% badanych wybierze centra handlowe, a 15% mniejsze, wyspecjalizowane sklepy. Z usług e-sklepów w tym roku zamierza skorzystać 15% ankietowanych. W zeszłym roku przez Internet zakupy planowało zrobić 20% respondentów.
Zmianie uległa struktura wydatków na walentynkowe prezenty. W 2014 roku blisko 68% zamierzało wydać kwotę do 50 zł. W tym roku wydatek na tym poziomie deklaruje 55% Polaków. Na droższe upominki zdecyduje się 44% ankietowanych.
Walentynkowe oczekiwania – czy trafimy w gust?
Zakup prezentu bywa wyzwaniem. Zdarza się, że oczekiwania obdarowanego rozmijają się z planami kupującego. Wyniki POP pokazują, że kobiety liczą na kwiaty (48%), biżuterię (32%), perfumy (26%), książki (20%) oraz bilety do kina i teatru, a także bieliznę (17%). Panowie trafiają z prezentem pierwszego wyboru! Polki dostaną kwiaty (61%), potem słodycze (32%), których nie uwzględniły w swoich walentynkowych oczekiwaniach. Na trzeciej pozycji znalazła się biżuteria (15%), a tuż za nią kosmetyki (14%).
Polscy mężczyźni są praktyczni i najchętniej od ukochanej dostaliby akcesoria elektroniczne (35%). Część panów liczy również na kreatywność drugiej połówki i życzyliby sobie prezentu przygotowanego samodzielnie (32%)! Mile widziane są też perfumy (28%), książki (26%) oraz gadżety do samochodu (24%) i płyty (18%). Polki swoim partnerom najczęściej kupią perfumy (30%). Na kolejnych pozycjach znajdują się słodycze (24%), książki (24%), płyty (18%) i akcesoria elektroniczne (14%).
Warto zaznaczyć, że wszechobecne maskotki walentynkowe są mało popularnym prezentem zarówno wśród pań jak i panów.