W pandemii ceny mydła spadają

Gospodarka

W pandemii ceny mydła spadają

27 października 2020

Z raportu agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i Centrum Analiz Grupy AdRetail wynika, że ceny mydła w marcu i we wrześniu tego roku, czyli w momentach rozpoczynających tzw. pierwszą oraz drugą falę pandemii, spadły średnio o 16,5%.

Przy tym artykuły w płynie zdrożały prawie o 6%, zwłaszcza w sieciach cash&carry. Natomiast produkty w kostce były tańsze o 12,5%, głównie za sprawą drogerii i aptek. Wyniki zostały opracowane na podstawie obserwacji ponad 2 tysięcy cen.

W analizowanych okresach średnia cena mydła w płynie wzrosła średnio o 5,6%. Blanka Chmurzyńska-Brown z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, podkreśla, że ceny są determinowane m.in. przez dostępność produktu. Pandemia zakłóciła łańcuchy dostaw. Przez pewien czas brakowało wielu rodzajów opakowań. To spowodowało podwyżki. Obecnie wiele marek wchodzi też w tzw. refille czy opakowania z recyklatów, a te technologie są droższe.

Produkt najbardziej zdrożał w sieciach typu cash&carry – bo aż  o 59,8%. Jego cena wyraźnie też wzrosła w drogeriach – o 29,1%. Ponadto analiza wykazała, że ceny mydła w płynie najbardziej spadły w sklepach convenience – o 21,8%, a także w dyskontach – o 18,2%. Zdecydowanie mniejsze wzrosty odnotowano w supermarketach – o 5%, w hurtowniach – o 3%, jak również w hipermarketach – o 1,5%.  I tak średnie ceny mydeł w kostce zmniejszyły się o 12,5%.

Natomiast, biorąc pod uwagę produkty w kostce i w płynie, łącznie zanotowano średni spadek o 16,5%. Z analizy wynika też, że mydło w kostce podrożało najbardziej w sieciach typu convenience o 20,8%, a w dyskontach – o 10%.

źródło: MondayNews Polska
oprac.: EW