Unikalne, sprawdzone i zyskowne rozwiązania

Aktualności

Unikalne, sprawdzone i zyskowne rozwiązania

Rozmowa z Markiem Lipką – Członkiem Zarządu, Dyrektorem Handlowym i Supply Chain w Carrefour Polska, laureatem Hermesa w kategorii Osobowość Handlu.

Redakcja: Jest Pan laureatem tegorocznych Hermesów. Otrzymał Pan wyróżnienie w kategorii Osobowość Handlu. Wielu z poprzednich laureatów mówiło, że ta nagroda utwierdziła ich w słusznie obranej drodze rozwoju. A czym dla Pana jest to wyróżnienie?

Marek Lipka: W naszej branży nikt nie działa w pojedynkę, więc zależy mi, by cały zespół Carrefour Polska w równym stopniu poczuwał się do tej nagrody. To wyróżnienie ma dla mnie znaczenie szczególne z racji momentu, w którym zostało nam wręczone. Okres pandemii jest niezwykle ciężkim sprawdzianem dla branży retail i sprostanie wszystkim związanym z nią wyzwaniom wymaga pracy zespołowej opartej na zaufaniu. Hermes to dla mnie potwierdzenie, że wraz z całym zespołem Carrefour, w tym moimi ekipami – handlową oraz supply chain, dajemy dobry przykład, jak prowadzić odpowiedzialny biznes, zapewniając klientom najwyższy poziom obsługi, szeroki wybór oraz wysoką jakość produktów nawet w tak bezprecedensowych czasach.

W połowie listopada w jednym z poznańskich supermarketów Carrefour doszło do podpisania umowy z dostawcą ziemniaków Grupa Producentów Warzyw Nowakowscy-Nowiccy Sp. z o.o. Rodzinna firma z Chłapowa w Wielkopolsce. Firma dołączyła do grona dostawców ziemniaków marki Jakość z Natury. To marka, która jest obecna w Polsce od 1997 roku. Dlaczego jest ona tak ważna dla firmy?

Marka Jakość z Natury to cała gama produktów uprawianych zgodnie z filozofią rolnictwa zrównoważonego. Pod tym hasłem kryją się artykuły wyróżniające się najwyższą jakością, wytwarzane z troską o środowisko naturalne i dobrostan zwierząt oraz w ścisłej współpracy z rolnikami, hodowcami oraz producentami. Produkcja tej marki odbywa się bez GMO i antybiotyków oraz sztucznych dodatków, a jej bezpieczeństwo potwierdzane jest regularnymi badaniami gleby, wody oraz samych produktów. Co więcej, proces powstawania produktów Jakość z Natury jest w pełni identyfikowalny „od pola do talerza”, a marka ta, jako pierwsza marka spożywcza w Polsce, umożliwiła swoim klientom – właśnie w kategorii ziemniaków – prześledzenie całego procesu wytwarzania produktów dzięki zastosowaniu rewolucyjnej technologii blockchain.

Jedną ze strategii rozwoju Carrefour jest franczyza. W ofercie dla przedsiębiorców stworzyliście trzy formaty sklepów convenience, które obrazują wszystkie najważniejsze tendencje widoczne w zmianach zachowań zakupowych Polaków. Jak rozwija się ten segment współpracy?

Doświadczenie zebrane przez 25 lat na polskim rynku pozwala nam zaoferować przedsiębiorcom unikalne, sprawdzone i zyskowne rozwiązania, które opierają się na prawdziwie partnerskiej i transparentnej współpracy. Dotyczy to nie tylko formatu sklepów spożywczych convenience, ale również oferty prowadzenia lub przejęcia we franczyzę supermarketów Carrefour, co oferujemy z sukcesem już od kilku lat. Nasze różnorodne portfolio modeli współpracy pozwala nam dostosować się do potrzeb i możliwości niemal każdego przedsiębiorcy chcącego rozpocząć biznes w branży retail. Ostatnie dwa lata, naznaczone pandemią, odbieram niejako jako test, który ostatecznie potwierdza siłę relacji wypracowanych z franczyzobiorcami, ale także stabilność biznesu spożywczego, który pomimo lockdownu gospodarki działał, zapewniając Polakom dostęp do podstawowych produktów spożywczych i przemysłowych. W tym okresie dbaliśmy o realność wspólnie ustalanych celów, znajdowaliśmy rozwiązania w czasie wielkiej niepewności, zarazem niezmiennie oferując klientom wysoką jakość obsługi oraz bezpieczeństwo. Przyjmuję niemal za pewnik, że gdy pandemia się skończy, franczyzy w formacie convenience i supermarket doświadczą jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju, niż działo się do tej pory.

Koncept Carrefour Express convenience przeznaczony jest dla sklepów o powierzchni do 250 m2. Jak wiadomo, to sklepy, które mają bardzo szeroki asortyment dań gotowych i na wynos. Czy Pana zdaniem tego typu rozwiązanie jest przyszłością dla polskiego handlu detalicznego?

Rzeczywiście odnotowujemy w sklepach convenience znaczący i trwały wzrost popularności tzw. oferty food to go, czyli dań gotowych i produktów na wynos. To naturalna konsekwencja lokalizacji obiektów w centrum miasta, gdzie zwykle klienci są w biegu i szukają szybkich rozwiązań, ale także zmiany tempa życia Polaków, którzy mają coraz mniej czasu na samodzielne przygotowanie posiłków. Zarazem popularność naszych konceptów to zasługa różnorodności i wysokiej jakości oferty – można w niej znaleźć nie tylko kanapki i przekąski, ale przykładowo świeże sałatki, produkty i dania wegetariańskie czy wegańskie. Cały czas również wprowadzamy nowe rozwiązania odpowiadające na gusta klientów, jak na przykład automaty ze świeżą kawą. Dlatego też zakładamy, że sektor food to go ma duży potencjał wzrostu i dlatego oferujemy oraz rozbudowujemy go również w naszych większych formatach: hiper- i supermarketach

Czy z czasem w Polsce produkty gotowe będą odgrywać jeszcze ważniejszą rolę w asortymencie, tak jak to się stało w sieci 7 Eleven, co miała okazję zaobserwować nasza redakcja podczas pobytu w Singapurze?

Na pewno sektor produktów gotowych ulegnie dynamicznemu wzrostowi, szczególnie w przypadku sklepów znajdujących się w centrach dużych miast. Singapur jest w końcu jedną z najbardziej zurbanizowanych przestrzeni na świecie. Jednak zgodnie z naszą globalną strategią transformacji żywieniowej chcemy przede wszystkim ułatwiać klientom na całym świecie dostęp do świeżych produktów pochodzących ze zrównoważonych lub ekologicznych upraw i hodowli. Wierzymy, że zapewnienie ludziom wysokiej jakości produktów spożywczych jest zaproszeniem do eksperymentowania we własnej kuchni i odkrywania nowych smaków. Naszym priorytetem pozostaje, byśmy wszyscy mogli jeść mądrze.

Co Pana zdaniem jest największym sukcesem Carrefoura w minionym roku?

Rok 2021 był szczególny pod względem wprowadzania innowacji do naszej oferty. Wspomniane już ziemniaki marki Jakość z Natury to pierwszy produkt spożywczy w Polsce wykorzystujący rozproszone bazy danych w technologii blockchain. Projekt wdrożony przez nas we współpracy z polskimi dostawcami zapewnia pełną przejrzystość w zakresie identyfikowalności produktów, które trafiają na półki naszych sklepów. Prekursorski proces paszportyzacji żywności rozpoczął się w kwietniu ubiegłego roku z wykorzystaniem rozwiązań IBM Food Trust, a w nieodległej przyszłości będziemy rozwijać tę technologię o nowe produkty. Kolejnym osiągnięciem poprzedniego roku jest rozwój systemu analizy big data, który pozwala nam wręcz przewidzieć, jak konkretny towar będzie się sprzedawał w danym okresie, jak na sprzedaż wpłyną promocje o określonych parametrach, także z uwzględnieniem działań konkurencji, a dzięki temu możemy optymalizować łańcuch dostaw i obniżać koszty. Z sukcesem wprowadziliśmy również autorski format hipermarketów, łączących wygodę, szeroką i różnorodną ofertę oraz nowoczesne rozwiązania zakupowe, jak Click & Collect, Scan & Go czy Carrefour Drive. Miniony rok okazał się znaczący również dla całej Grupy Carrefour w perspektywie międzynarodowej. W listopadzie ogłosiliśmy m.in. ambitny plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku, rozwój e-commerce generujący dodatkowy zysk z bieżącej działalności operacyjnej na poziomie 600 mln euro czy strategiczne partnerstwo z Meta (wcześniej Facebook). Jednak za największy sukces uważam fakt, że pomimo utrzymujących się wyzwań pandemicznych naszym zespołom udało się niezmiennie zapewnić klientom wyjątkowo różnorodną ofertę w przystępnej cenie oraz najwyższą jakość usługi. Jestem niezmiernie wdzięczny wszystkim naszym pracownikom za sumienność i dbanie o nasze wzajemne bezpieczeństwo.