Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w maju br.

Aktualności

Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w maju br.

23 czerwca 2022

Jak wynika z najnowszych danych CMR, w maju 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 13.5% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 9,1% w porównaniu z majem 2021 r.

W maju 2022 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży zarówno były znacznie wyższe niż przed rokiem, kiedy obowiązywał szereg ograniczeń związanych z pandemią (przez znaczną część miesiąca zamknięte m.in. restauracje i kina, a większość uczniów uczyła się zdalnie).

Klienci przychodzili częściej do sklepów i jednorazowo wydawali w nich więcej (za sprawą wyższych cen), ale robili mniejsze zakupy niż rok temu – w maju 2022 r. w przeciętnym koszyku było średnio 3,7 produktów, czyli mniej niż przed rokiem i znacznie mniej niż dwa lata wcześniej (w pierwszej fazie pandemii). Średnia liczba opakowań na paragonie zarejestrowana w maju br. jest dokładnie taka jak  w okresie przed pandemią, czyli w maju 2019 r. Do poziomu sprzed 3 lat powrócił również odsetek paragonów zawierających 1 lub dwie pozycje – w maju br. takie zakupy robił co drugi klient odwiedzający sklepy małoformatowe.

Średnia wartość koszyka w maju 2022 r. wyniosła 19,3 zł – to o około 4% więcej niż przed rokiem, ale o około 2% mniej niż w pierwszej fazie pandemii w maju 2020 r.

W maju wysokie temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży w sklepach małoformatowych lodów (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 14% wyższa niż przed rokiem), wody czystej, a także piwa (w przeliczeniu na litry jego sprzedaż wzrosła o około 5%). Słabiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast wódki czyste – w maju 2022 r. wolumen ich sprzedaży w sklepach małoformatowych spadł o 9%, jednak wydatki na tę kategorię, za sprawą wyższych cen były nieco większe niż przed rokiem. Alkohole określane powszechnie jako wódki smakowe (w których zawartość alkoholu jest systematycznie obniżana, przez co wzrost cen jest łagodniejszy niż w przypadku wódek czystych) odnotowały w tym czasie wzrost sprzedaży o niemal 9% w ujęciu wolumenowym, co przełożyło się na 16% wzrost wartości sprzedaży.

W maju 2022 r. lepiej niż przed rokiem sprzedawały się słodycze impulsowe, gumy do żucia i drobne przekąski, takie jak rogaliki czy musy owocowe, kupowane często przed szkołą lub pracą. Z analizy paragonów wynika również, że w br. Polacy częściej niż przed rokiem decydują się do robienie przetworów – w maju duży wzrost sprzedaży odnotował cukier żelujący.

Maj to zwykle miesiąc, w którym w sklepach małoformatowych zaczyna się sezonowy szczyt sprzedaży za sprawą większego popytu na piwa, napoje i lody. Tak też było i w tym roku — w porównaniu z kwietniem 2022 r., wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w maju wzrosła o 9%, a liczba transakcji była o 17% wyższa. Liczba paragonów, na których pojawiały się lody w maju br. była aż o 150% wyższa niż w kwietniu, natomiast  liczba klientów kupujących piwo wzrosła w tym czasie o 25%.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

źródło: CMR

Przeczytaj także: Kaufland zaprasza klientów do zmodernizowanego sklepu w Brodnicy