Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych

Aktualności

Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych

CMR opublikowało dane za wrzesień br. Wynika z nich, że obroty sklepów małoformatowych wzrosły, z kolei liczba transakcji spadła w nich. Ze względu na pogodę klienci kupowali także inne produkty niż w sierpniu br. oraz wrześniu poprzedniego roku.

Jak pokazują dane CMR, we wrześniu 2017 r. obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 m2 były o 2,7% wyższe niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o 6,5%. Tegoroczny wrzesień był chłodny i deszczowy, dlatego nie powinien dziwić fakt, że w tym miesiącu w sklepach spożywczych małego formatu odnotowano aż o 12% transakcji mniej niż w ciepłym sierpniu. Całkowita wartość sprzedaży spadła w ujęciu mdm o ponad 10%.

W porównaniu z poprzednim miesiącem największe spadki odnotowały właśnie kategorie, których sprzedaż jest mocno skorelowana z pogodą, takie jak lody (-70%), piwo (-22%) i napojów z wodą butelkowaną na czele (-40%). Wszystkie te kategorie gorzej wypadły również w porównaniu z ubiegłorocznym wrześniem.

Jedną z kategorii, które w największym stopniu przyczyniły się do wzrostu obrotów w ujęciu rok do roku, były wódki. Szczególnie duże wzrosty zaraportowano dla wariantów smakowych – we wrześniu klienci sklepów małoformatowych wydali na ten rodzaj alkoholu prawie o 20% więcej niż przed rokiem. Inne kategorie, które odnotowały wzrost w ujęciu wartościowym, to m.in. tytoń (+10%), drożejące masło i mix maślany, a także wina stołowe i większość rodzajów słodkich i słonych przekąsek.

We wrześniu 2017 r. na ciastka klienci przeznaczali o 15% więcej niż rok temu, a wydatki na czekolady były o 9% wyższe niż przed rokiem. Deszcz i chłód przyczyniły się również do tego, że we wrześniu 2017 r. wzrosła sprzedaż herbaty, miodu, a także środków na przeziębienie i grypę.

Początek roku szkolonego to zwykle czas, kiedy w sklepach małoformatowych wyraźnie rośnie popyt na słodycze, które można wrzucić do tornistra jako uzupełnienie drugiego śniadania, takie jak batony, wafelki oraz rogaliki.

We wrześniu 2017 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 13,02 zł, o 10% więcej niż we wrześniu 2016 r.

Foto:pixabay