Transport w branży FMCG

Aktualności

Transport w branży FMCG

23 lipca 2018

Raporty Unii Europejskiej dotyczące strat żywności wskazują, że wynoszą one ponad 173 kg rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Za część z nich odpowiedzialna jest branża transportowa, m.in. za straty związane z uszkodzeniem towarów oraz wynikające z braku utrzymania odpowiednich warunków klimatycznych. Z roku na rok rośnie liczba przepisów mająca poprawić unijne statystyki.

Problem odpowiedniego transportu w branży spożywczej i towarów szybko psujących zyskuje na znaczeniu, ponieważ – jak wynika z raportu „European Retail in 2018” opublikowanego przez GfK – sprzedaż detaliczna w sklepach stacjonarnych w 28 krajach Unii Europejskiej ma w tym roku wzrosnąć o ponad 2%. Polska plasuje się w czołówce tego zestawienia z rocznym przyrostem o 5,6%.

Tym samym transport staje się jednym z kluczowych elementów walki ze stratami żywności w krajach Unii Europejskiej. Latem kwestie transportu produktów spożywczych i szybko psujących nabierają jeszcze większej wagi, ze względu na upały, tłok na drogach i przejściach granicznych oraz rosnące wymagania służb kontrolnych i naciski ze strony unijnych decydentów.

Kary za uchybienia w transporcie FMCG mają być coraz bardziej dotkliwe. Obecnie w przypadku realizacji międzynarodowego przewozu drogowego artykułów spożywczych z uchybieniem wymagań dla środka transportu nakładana jest najczęściej kara administracyjna w wysokości 8.000 zł. W procesie legislacyjnym są jednak projekty zapisów znacznie zaostrzające ten rodzaj kar.