Tradycje smakowe oraz trendy na rynku wędlin i mięs w 2024 roku

Detal/Hurt

Tradycje smakowe oraz trendy na rynku wędlin i mięs w 2024 roku

25 stycznia 2024

Polska kuchnia od zawsze jest związana z wędlinami i mięsem. Ich obecność kształtuje smakowe upodobania i kulinarną tożsamość Polaków. W 2024 roku, choć nadal cenimy sobie tradycyjne smaki, przy wyborze wędlin będziemy zwracać uwagę także na inne aspekty, jak: świeżość, pochodzenie produktów oraz cena. 

Mięso i jego przetwory są uznawane przez polskiego konsumenta za bardzo ważny element diety. Ponad połowa Polaków wykorzystuje je do komponowania posiłków, a 34% spożywa każdego dnia[1]. Pod względem konsumpcji znajdujemy się w czołówce wśród Europejczyków – rocznie konsumujemy średnio 73,2 kg mięsa na osobę (średnia europejska wynosi 67,9 kg). Na rodzimych talerzach króluje mięso wieprzowe (64% konsumpcji) oraz drobiowe (33%). W trosce o zdrowie, autentyczność smaku oraz zapewnienie sobie i najbliższym produktów najwyższej jakości, sięgamy po produkty o prostym składzie, bez konserwantów i ulepszaczy[2].

– Wśród polskich konsumentów stałym zainteresowaniem cieszy się segment mięs świeżych, które odznaczają się naturalnym smakiem, bogactwem składników odżywczych oraz brakiem konserwantów. Bardzo ceniony jest również asortyment wędlin i produktów podrobowych. Jednocześnie, wraz ze zmieniającym się tempem życia, zauważamy rosnącą rolę produktów gotowych. Poza jakością, kluczowym kryterium decyzyjnym w tym przypadku stają się wygoda i oszczędność czasu – mówi Beata Wikarska, Opiekun kategorii w sieci POLOmarket.

W czasach, gdy większość Polaków odczuwa wzrost wydatków na żywność, ceny stały się ważną determinantą decyzji zakupowych. Nie mniej istotne pozostają jednak jakość produktów i ich pochodzenie.

[1] Talerz Polaka – nawyki żywieniowe polskiego społeczeństwa, Zymetria (2023).

[2] Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku, Strategy& (2023).

źródło: PoloMarket
Oprac.: Klaudia Walkowiak