Tesco: dzięki przecenom walczy z marnowaniem żywności

Aktualności

Tesco: dzięki przecenom walczy z marnowaniem żywności

27 listopada 2019

  • #marnowanie żywności
  • #Tesco

Na świecie prawie 1/3 nadającej się do spożycia żywności zostaje wyrzucona. Tesco od lat walczy z marnowaniem żywności na różnych płaszczyznach. Jednym z najbardziej efektywnych rozwiązań są przeceny produktów, dzięki którym Tesco tylko w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy uratowało ponad 15 tys. ton żywności.

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi problemu marnowania żywności. Z tego powodu w ostatnim czasie największe sieci handlowe podejmują temat walki z marnowaniem. Co może zrobić sklep, w którym produkty zbliżają się do daty przydatności? Najlepszym rozwiązaniem jest przecenianie tych właśnie produktów, by mocniej zainteresować klientów zakupem. Takie rozwiązanie oznacza, iż produkty, które mogłyby się zmarnować i zostać wyrzucone jeszcze w sklepie – trafiają do koszyków klientów, którzy zachęceni niższą ceną zrobią z nich dobry pożytek.

Ten popularny trend nie jest jednak nowością dla Tesco. Już od wielu lat półka przecen jest stałym elementem sklepów sieci handlowej. Co miesiąc prawie 2 tys. ton żywności jest sprzedawane w obniżonej cenie, dzięki czemu nie ulega zmarnowaniu. Od początku bieżącego roku finansowego, czyli w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy, Tesco Polska uratowało w ten sposób łącznie ponad 15 tys. ton. Do najczęściej przecenianych produktów należą warzywa i owoce – każda kategoria w wadze niemal 4 tys. ton oraz nabiał – ponad 1,5 tys. ton.

– Obniżona cena zachęca klientów do zakupów i pozwala ograniczać skalę marnowania w sklepach. Kształtuje także pozytywne zwyczaje – zaczynamy inaczej patrzeć  na żywność, którą mamy w domach. Uczymy się efektywnie wykorzystywać produkty ze zbliżającą się datą przydatności, więc zmniejszamy skalę marnowania w naszych domach – podkreśla Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco Polska.

Przeceny produktów to tylko jeden z kanałów wpływających na ograniczanie marnowania żywności w sieci sklepów. Gdy nadwyżka żywności nie zostanie sprzedana, a produkty spożywcze wciąż nadają się do spożycia przez ludzi, zostają przekazane najbardziej potrzebujących. Kluczowa wówczas dla Tesco jest współpraca z lokalnymi Bankami Żywności, Caritas Polska i lokalnymi organizacjami charytatywnymi. Z kolei produkty nie nadające się do spożycia przez ludzi, Tesco przekazuje organizacjom pomagającym zwierzętom – jako „Duża pomoc dla małych przyjaciół”.

Co roku na świecie  marnuje się aż 30% wytworzonej żywności. To oznacza, że ponad miliard gotowych do spożycia produktów nigdy nie trafi na stoły. W Polsce na jednego mieszkańca przypada średnio 235 kg żywności zmarnowanej w ciągu roku. To nie tylko pieniądze, które mogłyby zostać zaoszczędzone, ale także ogromne straty dla naszej planety. Bowiem marnowanie żywności przekłada się na  8% emisję gazów cieplarnianych.