W warszawskim Centrum EXPO XXI odbyła się dziewiąta edycja Targów E.Leclerc. W tym roku targi nabrały szczególnego znaczenia, ponieważ zbiegły się z jubileuszem 30-lecia obecności sieci E.Leclerc w Polsce, obchodzonym pod hasłem „30 lat dobrych wyborów”. Z tej okazji firma NielsenIQ, na zlecenie E.Leclerc, przygotowała badanie pokazujące ewolucję decyzji polskiego konsumenta na przestrzeni ostatnich trzech dekad.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, targi zgromadziły setki dostawców, producentów i ekspertów z całego kraju, którzy zaprezentowali najnowsze produkty oraz rozwiązania technologiczne. Wydarzenie stało się przestrzenią wymiany doświadczeń i inspiracji, a także miejscem do nawiązywania długofalowych relacji biznesowych.
– Nasze targi to nie tylko przegląd oferty handlowej, ale platforma spotkań przedsiębiorców, dostawców i ekspertów. W 30-lecie działalności w Polsce szczególnie podkreślamy, że naszą siłą są ludzie – klienci, pracownicy i partnerzy. To dzięki nim E.Leclerc od trzech dekad dokonuje dobrych wyborów – mówi Jean Philippe Magre, prezes zarządu E.Leclerc Polska.
Ludzie, autorski model biznesowy i przedsiębiorczość
Od początku działalności to ludzie pozostają fundamentem rozwoju E.Leclerc. To dzięki lojalności zespołów i zaufaniu klientów marka mogła rozwijać się przez trzy dekady, przechodząc przez kolejne wyzwania rynkowe. Jednocześnie jej przewagą jest unikalny model biznesowy, który łączy siłę ogólnopolskiej marki z elastycznością przedsiębiorców. Każdy sklep dopasowuje ofertę do potrzeb lokalnej społeczności – od podstawowych produktów po wyroby okolicznych dostawców czy nowoczesne koncepty gastronomiczne.
– Naszą przewagą jest połączenie siły globalnej morki i konkruencyjnych cen wraz z lokalną elastycznością. To nie jest typowa franczyza, ale partnerstwo, które pozwala szybko reagować na potrzeby klientów i tworzyć innowacje. Dzięki temu łączymy szeroki wybór i jakość z bliskością, której oczekują konsumenci – podkreśla Patrycja Sienkiewicz-Nowak, Dyrektor ds. handlu i współpracy międzynarodowej E.Leclerc Polska.
Obok ludzi i modelu biznesowego trzecim filarem, który definiuje markę E.Leclerc, jest przedsiębiorczość. To właśnie dzięki energii niezależnych przedsiębiorców sieć nieustannie się rozwija i wdraża nowe rozwiązania. E.Leclerc inwestuje również w technologie, logistykę i cyfryzację. Nowoczesny magazyn centralny, wspólne systemy IT oraz narzędzia takie jak aplikacja Bonus. Narzędzia te pozwalają na sprawniejsze zarządzanie procesami, zwiększają efektywność i wspierają ekologię poprzez np. skracanie łańcuchów dostaw czy redukcję emisji CO₂.
Polski konsument z perspektywy 30 lat – badania
Szczególnym punktem programu Targów E.Leclerc 2025 była prezentacja badania przygotowanego przez NielsenIQ na zlecenie E.Leclerc pod nazwą „Konsument dóbr FMCG w ostatnich 30 latach”. Badanie pokazało, jak zmieniały się postawy polskich konsumentów od lat 90.
Firma szczególne zmiany wśród polskich klientów zauważyła między 2011 a 2019 r. Na przestrzeni dekady zamienili oni duże zakupy raz na tydzień lub dwa na rzecz mniejszych zakupów na najbliższe 2-3 dni. Na początku pierwszej dekady XXI w. takie zakupy robiło zaledwie 28 % Polaków, natomiast 8 lat później już 41 % ankietowanych deklarowało częstsze wizyty po szybkie, uzupełniające zakupy.[1] Szczególną rolę zaczęły odgrywać także marki własne, których udział na rynku spożywczym w 2008 r. osiągnął poziom 8 %, natomiast w 2019 r. było to już 20 %.[2] Dziś co 4 złotówkę polski konsument wydaje na marki własne oraz częściej wybiera marki własne premium.[3]
Obecny rok NielsenIQ ocenia jako próbę powrotu do stabilności. Od 23 lipca 2023 r. tempo wzrostu płac w Polsce przewyższyło tempo wzrostu cen FMCG, a od 2 lat procent polskich konsumentów, którzy deklarują stabilność finansową nieustannie się zwiększa, z 25 % na 46 %.[4]
Decyzje zakupowe polskich klientów
Początkowo w latach 90-tych dominował „konsument transformacyjny”, impulsywny i zachwycony dostępnością nowych produktów. W kolejnych latach Polacy stali się bardziej świadomi i racjonalni – porównywali oferty, planowali zakupy, zaczęli korzystać z hipermarketów, supermarketów i rozwijających się dyskontów. Kryzys finansowy na przełomie 2008–2009 r. spowodował większą ostrożność oraz silną orientację na cenę, a w latach 2010–2019 coraz większe znaczenie zyskały świeżość, jakość i wygoda. Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój e-commerce i click & collect, zmieniając sposób robienia zakupów – rzadziej, ale na większą skalę.
Dziś dominuje „konsument kryzysowy i hybrydowy”, wrażliwy cenowo, ale jednocześnie oczekujący jakości, lokalności i rozwiązań proekologicznych. Wpływ na jego wybory mają wojna w Ukrainie, inflacja i niepewność gospodarcza.
E.Leclerc odpowiada na współczesne potrzeby klientów wciąż rozwijając aplikację Bonus z personalizacją i elementami grywalizacji oraz inwestując w świeże produkty, marki własne i lokalne dostawy. Dzięki temu klienci zyskują realne oszczędności i jakość na co dzień. Targi E.Leclerc 2025 stały się symbolicznym podsumowaniem 30 lat obecności marki w Polsce – trzy dekady dobrych wyborów, które budują fundament do dalszego rozwoju z energią i optymizmem.
[1] Badanie NielsenIQ „Polski konsument na przełomie 30-lat” slajd 19.
[2] Badanie NielsenIQ „Polski konsument na przełomie 30-lat” slajd 20.
[3] Badanie NielsenIQ „Polski konsument na przełomie 30-lat” slajd 34
[4] Badanie NielsenIQ „Polski konsument na przełomie 30-lat” slajd 32 i 33.
oprac.: K. Walkowiak