Międzynarodowe Targi Wyposażenia Sklepów RetailShow już za nami. Po raz dwunasty branża retail spotkała się w Centrum EXPO XXI w Warszawie, by zaprezentować najnowsze rozwiązania, wymienić się wiedzą i doświadczeniami. Przez dwa targowe dni z ofertą 150 wystawców z Polski i zagranicy zapoznało się około 4000 gości. Tradycyjnie w halach wystawienniczych wrzało od rozmów, a profesjonalne stoiska wyposażone w innowacyjne rozwiązania, potwierdzały kierunki, którymi podąża branża. “Poradnik Handlowca” objął patronat medialny nad wydarzeniem.
Tegoroczne Targi RetailShow uwidoczniły jak ważne dla branży retail są nowe technologie, automatyzacja procesów, bezpieczeństwo i sztuczna inteligencja, które zintegrowane w sprawnie funkcjonujących produktach i usługach wspierają właścicieli i zarządzających sklepami, a klientom zapewniają coraz lepsze doświadczenia zakupowe. Co ważne postęp technologiczny niejednokrotnie przyczynia się do zmniejszenia oddziaływania branży na środowisko naturalne, co stanowczo podkreślali wystawcy.
Zawrotne tempo rozwoju technologii
Tematyka technologii i sztucznej inteligencji przewijała się przez całe targi. Dyskusję o niej rozpoczął Sebastian Starzyński, prezes TakeTask wykładem pt. „AI: droga do utopii czy dystopii? Wpływ na życie, pracę i rynek, w tym handel” na konferencji Retail Congress, który omówił tempo i kierunki rozwoju sztucznej inteligencji, wskazał jej potencjał, ale i zagrożenia w obszarze pracy, gospodarki i życia codziennego. Wyraźnie podkreślił też rolę etyki i regulacji prawnych.
– Powinniśmy zadać pytanie nie czy, a kiedy i jak sztuczna inteligencja wpłynie na nasze życie, relacje, pracę. Artificial General Intelligence (AGI) to zaawansowany system komputerowy, zdolny do uczenia się i rozwiązywania złożonych problemów na poziomie porównywalnym do ludzkiego intelektu. Obecnie znajdujemy się na etapie rozwoju wąskiej sztucznej inteligencji, aspirując do osiągnięcia szerokiej sztucznej inteligencji (AGI), która będzie mogła samodzielnie ewoluować i rozwijać swoje umiejętności. Kluczowe jest, aby w tym procesie uczenia sztucznych inteligencji skupić się na prezentowaniu im pozytywnych wzorców zachowania. Zamiast uczyć manipulowania ludźmi czy zachowań destrukcyjnych, powinniśmy skupić się na promowaniu konstruktywnych i etycznych działań, by przyszłe systemy AI mogły służyć dobru społecznemu i wspierać pozytywny rozwój ludzkości – mówił prelegent.
Wątek kontynuował Armen Moska, Business Development Manager, Retail Technology Solutions z firmy Hikvision Poland prelekcją pt. „Jak zapobiegać kradzieżom i minimalizować straty w placówkach handlowych. Sztuczna inteligencja w CCTV w służbie loss prevention”. Zaznaczył, że możliwości AI są ogromne, ale trzeba podchodzić do nich ostrożnie, rozsądnie inwestować i projektować rozwiązania, lecz, aby w pełni „zaufać” sztucznej inteligencji potrzebna jest dogłębna analiza produktowa, jak i behawioralna. Jak się okazuje już samo zawieszenie kamery nad kasą, która mówi „widzimy, co robisz” może powodować spadek kradzieży o kilkanaście procent. Zwrócił też uwagę, że kasy samoobsługowe często czynią klienta złodziejem, dlatego zdefiniowanie scenariuszy typowych zachowań fraudowych, jest również niezbędnym elementem do skutecznej analizy wideo, aby stworzyć rzeczywistość idealną, wymagającą ogromnego zaangażowania technologicznego.
O rosnącej mocy obliczeniowej, która umożliwia szybką analizę ogromnej ilości danych, co skutkuje ewolucją algorytmów AI, mówił też Atul M Karanjkar z firmy Sensormatic Solutions. Skupił się korzyściach tych procesów w kontekście inteligencji biznesowej, która zwiększa wydajność sklepu, a tym samym zapewnia lepszą obsługę klienta. Ciekawa prezentacja poparta ilustracjami i studiami przypadków z życia codziennego pokazała, jak AI, analiza danych i IoT są integrowane przez sprzedawców detalicznych w segmentach odzieży, artykułów spożywczych i sportu.
Na stoisku Sensormatic Solutions można było zapoznać się z praktycznymi zastosowaniami nowych technologii, np. dzięki machine learning czy technologii RFID, której wdrożenie zapobiega stratom, zwiększa bezpieczeństwo w placówkach handlowych, usprawnia operacje i podnosi jakość obsługi klienta.
Ciekawą, a zarazem prostą innowacją dla e-commerce okazała się inteligentna cyfrowa miarka Cubetape, która wspomaga sprzedawców internetowych we właściwym wymiarowaniu przesyłek, co z kolei pozwala im uniknąć dodatkowych opłat i kar, opóźnień w dostawie czy reklamacji. Rozwiązanie przedstawione przez Sebastiana Kucharskiego, Product Managera z firmy Koncept-L i Piotra Klepczarka, Dyrektora Generalnego EMEA, Cubetape, jest odpowiedzią na, jak się okazuje powszechny problem w e-commerce, gdzie aż 40% przesyłek jest błędnie zwymiarowanych.
Innowacyjne rozwiązania na targach przedstawiła również firma WPI WarPol.Info, m.in. e-paragon, czyli elektroniczny paragon fiskalny, dedykowany branży retail i e-commerce, który umożliwia przekazywanie dokumentu za pomocą e-maila, aplikacji lojalnościowej lub wiadomości SMS. Wystawca zaprezentował także etykiety elektroniczne ESL, które wspierają sprzedaż i eliminują występowanie rozbieżności pomiędzy informacjami o produkcie zawartymi na etykiecie a bazą danych w systemie kasowym.
Innowacyjne wyposażenie sklepów
Przykuwające uwagę stoisko miała firma MAGO Partner, dystrybutor wyposażenia MAGO. Justyna Grzela, dyrektor handlowy podkreśliła znaczenie pierwszego etapu tworzenia sklepu, a mianowicie konceptu. Ta kreatywna faza to klucz to budowania najlepiej dopasowanej przestrzeni handlowej, której wyposażenie z czasem w sposób nienadużywający budżetu klienta, a jednocześnie efektywny, może być modelowane i dostosowywane do potrzeb. Jako przykład podała regały sklepowe z konstrukcjami bazowymi, stanowiącymi elastyczną i ekonomiczną odpowiedź na dostosowanie sklepów do zmieniających się potrzeb klientów. Firma prezentowała także inne innowacyjne produkty, w tym inteligentne półki z zaszytą wagą, które podpowiedzą klientowi, co warto dokupić, by pasowało do wybranego produktu, a zarządzającemu sklepem, jak przebiega ścieżka klienta i, gdzie warto umieścić konkretne artykuły.
Innym ciekawym produktem był inteligentny wózek CLEVER, dzięki któremu klient cały proces zakupów stacjonarnych może przeprowadzić samodzielnie, od wyboru artykułów przez skanowanie, aż po dokonanie płatności w aplikacji danej sieci, odciążając personel. To również kolejne rozwiązanie, które pozwala przeanalizować proces zakupowy klienta będąc użytecznym narzędziem do up-sellingu i cross-sellingu. Co ciekawe rozwiązanie zastępuje kasę tradycyjną, jak i samoobsługową.
MAGO Partner zaprezentowała także urządzenie marki REKBOT do selektywnej zbiórki pustych opakowań pet i aluminium, o którym opowiadała Małgorzata Kowalczyk, podkreślając znaczenie sprawnego wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce.
Podczas tegorocznej edycji w ofercie wystawców można było wyraźnie zaobserwować kierunek mający na celu minimalizację negatywnego wpływu branży na środowisko, jak i dążenie do realizacji unijnych dyrektyw w gospodarce odpadami. Urządzenia do selektywnej zbiórki opakowań prezentowane były przez m.in. przez Sortbox, RE DEPOSIT SOLUTIONS, RVM Systems, For Vending Solutions, R3 Polska, Interzero, z którymi chętnie zapoznawali się właściciele sklepów. Podkreślali oni, że posiadanie takiego automatu, to też sposób na przyciągnięcie dodatkowego klienta, który przychodząc do sklepu, by oddać swój odpad, może skusić się również na zakupy.
Z pewnością innowacjami i rozmachem zwracało uwagę stoisko Modern-Expo. Jego wyposażenie wskazywało, w którym kierunku zmierza branża. Energooszczędne urządzenia chłodnicze nowej generacji były przykładem wykorzystania technologii, by dbać o środowisko i racjonalnie wykorzystywać zasoby, a innowacyjny mikromarket CONVENIQ z technologią GRAB&GO udowodnił, jak już dziś odnaleźć się w handlu przyszłości. Stoisko Modern-Expo przestrzennie zaprojektowane zachęcało, by swobodnie zapoznać się z nowatorskimi rozwiązaniami dla branży retail i porozmawiać z przedstawicielami firmy.
Modelowy Sklep – źródło praktycznych wskazówek
Wyodrębnione obszary tematyczne Modelowego Sklepu stanowiły wskazówki dla architektów, jak i dla zarządzających sklepami. Strefa z nowatorskimi rozwiązaniami dla stoisk piekarniczych, cukierniczych czy stoisk alkoholowych przygotowana przez firmę Wanzl, zachęcała do chwili wytchnienia z kubkiem smacznej kawy z Coffee Cornera.
O oświetlenie sklepu, które pozwoliło w energooszczędny sposób eksplorować odwiedzającym dostarczone przez wystawców nowoczesne rozwiązania, zadbały firmy Bäro Polska i Profilight Group, która miała także ciekawe, a zarazem minimalistyczne w wyposażeniu stoisko, gdzie odwiedzający mogli w szczegółach sprawdzić niuanse świateł.
– Często mniej znaczy więcej, dlatego zaaranżowaliśmy nasze stoisko tak tuż obok Modelowego Sklepu, by pokazać klientom, jak poprzez światło podkreślić wybrane elementy i klimat miejsca. Wachlarz możliwości energooszczędnego oświetlenia prezentowany był za pomocą motyli, które stanowią ozdobę ściany, a jednocześnie przykuwają uwagę – podkreśliła Izabela Wiszniewska, Key Account Manager z Profilight Group.
Część Modelowego Sklepu zagospodarowała także firma ES System K, prezentująca meble chłodnicze dla produktów spożywczych, które dzięki AI ewoluowały z poziomu tradycyjnych urządzeń ekspozycyjnych do typu SMART, którymi można zdalnie zarządzać.
– Zaprezentowany sprzęt chłodniczy to coraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenie, które dzięki nowym technologiom w postaci systemu Smart Shop Control służy już nie tylko do nadzoru nad prawidłowymi parametrami pracy, lecz staje się narzędziem optymalizującym jej funkcjonowanie, a co za tym idzie generowanie oszczędności – mówi Magdalena Warchoł-Koncewicz, Marketing Manager firmy ES System K.
Ciekawą częścią była również strefa Modern-Expo, gdzie można było przekonać się, jak rozbudowane funkcjonalności może mieć modułowe rozwiązanie, kasa sklepowa PULSAR. Po więcej innowacji tej firmy, odwiedzający udawali się na 200-metrowe stoisko firmy, największe na RetailShow.
Produkty dostępne od ręki
Coraz większe znaczenie w przestrzeniach sklepowych odgrywają strefy food-to-go. Trend dostępności świeżych i gotowych produktów gastronomicznych odzwierciedlała oferta firmy D&K technology, producenta wyposażenia powierzchni handlowych: boksów kasowych, regałów sklepowych, mebli metalowych oraz urządzeń samoobsługowych. Na RetailShow firma postawiła na nowość, samoobsługowe urządzenie polskiej produkcji, Foodbox Store. Umożliwia ono wygodne zamawianie dań z restauracji za pomocą aplikacji, jak również wybór oferty vendingowej dostępnej na miejscu i opłacenie jej za pomocą kiosku samoobsługowego PayBox.
– Foodbox Store może być dobrym rozwiązaniem dla osób, które mają obawy związane kosztami otwarcia tradycyjnego punktu gastronomicznego. Jest wyposażony w oszklone skrytki, które pozwalają klientowi zobaczyć ich zawartość, mogą być ogrzewane, chłodzone lub suche w zależności od rodzaju przechowywanych produktów – mówił Jakub Pałaszewski, Project Manager z D&K technology.
Eksperci podkreślali, że najważniejsze dzisiaj jest skierowanie uwagi na optymalizację procesu zakupowego i zwiększenie pozytywnych doświadczeń klientów. Jak wskazywał Adrian Szczepanik, specjalista ds. reklamy i PR firmy Koncept-L, zadowolony klient zawsze wróci, a wprowadzenie nowych technologii doprowadzi do wzrostu wydajności firmy, pomoże sprostać coraz większym wymaganiom rynku i zapewni klientom wygodny i przyjemny zakup.
RetailShow – kluczowe wydarzenie branży retail
Targi RetailShow ponownie udowodniły, że są najważniejszym wydarzeniem branży handlowej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej oraz esencję tego, co w branży nowe i ważne. Co również kluczowe stanowią miejsce, gdzie każdy specjalista z obszaru retail znajdzie odpowiedzi na pytania i rozwiązania wyzwań, z którymi mierzy się na co dzień. RetailShow poza szeroką ofertą wystawców prezentującą liczne nowości, to grono ekspertów, którzy chętnie dzielą się wiedzą, by wspólnie budować coraz bardziej innowacyjne, efektywne, a jednocześnie przyjazne dla środowiska i klientów przestrzenie handlowe. Kolejna edycja Targów RetailShow odbędzie się w II połowie listopada 2024 w Centrum EXPO XXI w Warszawie.
źródło: RetailShow
Oprac.: Klaudia Walkowiak