Świętujemy czy marnujemy? Bożonarodzeniowe zakupy Polaków

Aktualności

Świętujemy czy marnujemy? Bożonarodzeniowe zakupy Polaków

18 grudnia 2015

Okres przedświąteczny to czas intensywnych zakupów: w koszykach lądują gwiazdkowe prezenty, ozdoby choinkowe i oczywiście produkty spożywcze potrzebne do przygotowania tradycyjnych potraw. Tymczasem, co szósty Polak przyznaje się, że po świętach wyrzuci niewykorzystane świąteczne jedzenie. W koszach na śmieci znajdziemy wtedy m.in. pieczywo (47%), wędliny i mięso (41%), gotowe dania świąteczne (37%),  ciasta (22%) oraz ryby (19%).

Jak wynika z badania TNS Polska przeprowadzonego dla Tesco[i], co szósty badany przyznaje, że zdarza mu się wyrzucać niewykorzystaną żywność po świętach Bożego Narodzenia (17%). Pytani o najczęstszy powód marnotrawstwa ankietowani przyznają, że jest to przygotowywanie zbyt dużych porcji posiłków (49%) oraz robienie zbyt dużych zakupów przedświątecznych (47%). Jedna czwarta ankietowanych osób (25%) przyznaje, że przegapiła termin przydatności do spożycia. 

Co najczęściej wyrzucają Polacy po świątecznych ucztach? Okazuje się, że jest to pieczywo – pozbywa się go niemal co drugi wyrzucający żywność  (47%). Z kolei dwie na pięć osób (41%) po Świętach wyrzuca wędliny i mięso. Często (37%) zmarnowane pozostają również gotowe dania świąteczne. Niewykorzystane owoce wyrzuca 17% ankietowanych, a warzywa 16%.

Co robić, żeby jak najmniej wyrzucać? Ważne jest dokładne sprawdzanie daty przydatności do spożycia, odpowiednie przechowywanie żywności, ale tak naprawdę kluczowa rzecz to rozważne planowanie zakupów, tak by kupić dokładnie tyle, ile potrzebujemy.

Zakupy warto zaplanować jeszcze przed wizytą w sklepie  – tłumaczy Maria Kowalewska, Koordynatorka ds. programów edukacyjnych  w Bankach Żywności.  –  Kupując w dużych sklepach, planujmy zakupy na tydzień. W mniejszych – na 2-3 dni. Sprawdźmy daty przydatności produktów w lodówce – być może wcale nie potrzebujemy dodatkowych zakupów. Wreszcie – sporządźmy listę zakupów i przestrzegajmy jej zapisów między sklepowymi alejkami. Zaś już po wigilijnej wieczerzy zawsze możemy obdarować naszych odjeżdżających gości smakołykami ze świątecznego stołu czy zamrozić potrawy, po które z przyjemnością sięgniemy za tydzień lub dwa – dodaje.

Według badania Tesco, Polacy nie mają problemów z planowaniem zakupów: aż trzech na czterech respondentów (75%) przyznaje, że przed świątecznymi zakupami przygotowuje sobie listę potrzebnych produktów. Większym wyzwaniem jest trzymanie się tak stworzonego spisu. Jedynie 27% badanych deklaruje, że kupuje wyłącznie produkty uwzględnione na liście. Ponad jedna trzecia Polaków (35%) do produktów z listy dokłada również te nieplanowane, które go zainteresują. Natomiast 13% badanych przyznaje, że mimo przygotowania listy, zwykle zakupy robi bez jej pomocy. Co czwarty respondent (25%) natomiast w ogóle nie przygotowuje spisu potrzebnych produktów.

 

[i] Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Tesco Polska w dniach 6-13 listopada 2015 r. metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI) na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1027 Polaków w wieku 15 lat i więcej.