Według szacunków analityków Banku BNP Paribas ceny żywności na tegoroczne Święta Wielkanocne będą o około 2,5% wyższe niż przed rokiem. W największym stopniu wzrosną ceny warzyw i pieczywa. Natomiast jaja, produkt najbardziej kojarzony z Wielkanocą, będą zdecydowanie tańsze niż przed rokiem.
Z uwagi na ubiegłoroczny nieurodzaj w Polsce i Unii Europejskiej, w ostatnich miesiącach obserwowaliśmy znaczące podwyżki cen warzyw polowych. W konsekwencji, możemy się spodziewać, że ceny detaliczne warzyw w Polsce będą przeciętnie o ponad 15% wyższe niż w marcu 2018 r. Jednak w przypadku takich produktów jak cebula, czy ziemniaki skala podwyżek może wynieść nawet kilkadziesiąt procent.
Podobnie jak w przypadku warzyw, ubiegłoroczna susza w wielu krajach Unii Europejskiej skutkowała mniejszymi, o 11% zbiorami pszenicy. W dodatku, mniejsze zbiory odnotowane w Rosji i na Ukrainie, wpłynęły na wzrosty cen pszenicy, która jest podstawowym surowcem wykorzystywanym w przemyśle młynarskim. W I kwartale 2019 r. w Polsce, pszenicę skupowano średnio po 844 zł/t, czyli o 24% drożej niż w I kwartale 2018 r. Należy jednak zauważyć, że dynamika wzrostu cen detalicznych mąki i pieczywa nie jest aż tak znacząca. Ceny tych produktów kupowanych na tegoroczną Wielkanoc mogą być odpowiednio o 8 i 11% wyższe niż analogicznym okresie ubiegłego roku.
W przypadku mięsa, zarówno wieprzowego, jak i drobiowego, możemy się spodziewać, że zapłacimy za nie podobną kwotę, jak to miało miejsce przed rokiem. Nieco droższe, o 1-2%, mogą być natomiast wędliny. Również ceny wyrobów mleczarskich, w tym twarogu oraz masła, nie odnotują znaczących zmian.
– Dobre wiadomości mamy dla konsumentów jaj, których ceny były rekordowo wysokie w ostatnich latach. Po zawirowaniach związanych z podażą, sytuacja na rynku uległa stabilizacji. W konsekwencji, ceny detaliczne jaj mogą być nawet o blisko 10% niższe od tych, które obserwowaliśmy w roku ubiegłym – mówi Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego w Banku BNP Paribas.
Ze względu na dużą podaż owoców, zarówno krajowych, jak i cytrusowych, produkty te w sklepach będą o ponad 10% tańsze.
Foto: Pixabay