Świąteczne spożywcze zakupy Polaków w czasie pandemii

Detal/Hurt

Świąteczne spożywcze zakupy Polaków w czasie pandemii

19 grudnia 2021

Pandemia wywarła ogromny wpływ na zachowania konsumentów, wzmacniając wiele z wcześniejszych trendów, a także wywołując zupełnie nowe. Nadchodzące Boże Narodzenie będzie już kolejnym, któremu towarzyszyć będą te szczególne uwarunkowania.

Co dziś wyróżnia przedświąteczne przygotowania – jakie są zwyczaje zakupowe w przypadku produktów spożywczych, jaki poziom wydatków planują Polacy i czy aktualne trendy żywieniowe są mocno osadzone również w kulinarnych zwyczajach świątecznych? Badanie, jakie przeprowadziła firma Sokołów, pozwala udzielić odpowiedzi na te pytania.

  • 81% respondentów deklaruje, że przy okazji świąt Bożego Narodzenia stara się nie marnować żywności.
  • 72% respondentów dokonuje w tym czasie bardziej świadomych zakupów.
  • 42% respondentów planuje podczas tegorocznych świąt przeznaczyć na produkty spożywcze od 200 do 500 zł.
  • Polacy kupując mięso i wędliny na święta kierują się przede wszystkim ich ceną (55%) oraz dobrym składem (49%).
  • Najpopularniejszym miejscem zakupu mięs i wędlin na świąteczny stół są sklepy mięsne (45%).

W zgodzie z trendami

Trend „zero waste”, coraz szerzej obecny w świadomości konsumentów, wpływa również na świąteczne przygotowania. Zdecydowana większość respondentów (81%) deklaruje, że przy okazji świąt stara się nie marnować żywności. Blisko 3 na 4 osoby dokonują w tym czasie bardziej świadomych zakupów, zwracając uwagę na skład wybieranych produktów, a dla prawie 60% istotne jest to, czy marka jest polska. Polacy są też otwarci na nowe doświadczenia kulinarne – częściej niż co druga osoba (52%) w czasie świąt próbuje nowych dań. Znaczna część konsumentów chce ułatwić sobie przygotowania kulinarne – 46% osób deklaruje, że ceni sobie wygodę i wybiera produkty łatwiejsze w przygotowaniu, jak np. mięsa gotowe do zapieczenia.

Mniejsze zakupy, ograniczenie wydatków

Badani odpowiedzieli także na pytanie: „Czy i w jakim stopniu pandemia wpłynęła na przygotowania i sposób świętowania Bożego Narodzenia?”. W głównej mierze przyczyniła się ona do ograniczenia ilości kupowanych produktów (61% badanych) oraz do spędzania świąt w węższym gronie (60% badanych). Częściej niż co druga osoba zgodziła się ze stwierdzeniem, że te święta pod względem kulinarnym będą skromniejsze – na stole pojawi się mniej potraw, a dania będą mniej wystawne niż wcześniej.

źródło: Sokołów

Przeczytaj także: Zakupy świąteczne last minute