Superfoods – przyszłość czy moda

Aktualności

Superfoods – przyszłość czy moda

Pomimo szybkiego wzrostu, rynek superfoods stanowi wciąż ułamek procenta globalnego rynku zdrowej żywności. Wg danych firmy Technavio, wartość globalnego rynku superfoods w 2021 r. przekroczy 256 mld USD. W Polsce coraz więcej producentów decyduje się na rozwój linii, w których powstają nietypowe koncepty z dodatkiem takich składników, jak: jagody goji, acai czy glony wakame.

Z raportu dotyczącego produkcji ekologicznej z 2017 r., zaprezentowanego na targach ekologicznych BIOFACH w Norymberdze wynika, iż wiodącym rynkiem ekologicznej żywności jest USA z wartością na poziomie prawie 36 mld euro, na dalszej pozycji znalazły się Niemcy z rynkiem o wartości 8,6 mld euro, Francja z wartością 5,5 mld euro oraz Chiny z rynkiem na poziomie 4,7 mld euro. W przypadku segmentu superfoods, jego globalna wartość wyniosła około 145 mld USD w 2017 r., a tempo wzrostu to 14 – 15% rocznie.

Nie należy zapominać także o polskich superfoods, jak: orzechy, czosnek, brokuł lub różnego rodzaju kasze. Oczywiście, z dietetycznego punktu widzenia, niektóre z tych składników nie są tak zdrowe, jak jest to marketingowo przedstawiane.

Obecne trendy na rynkach światowych wskazują, że coraz ważniejsze znaczenie dla konsumentów mają czynniki prozdrowotne, które sprzyjają temu, aby rynek produktów superfoods wzrastał dynamicznie.  Wzrost popytu w ramach segmentu superfoods odbywa się przede wszystkim poprzez większą świadomość konsumentów, ich edukację  oraz  swoiste poczucie „ inwestycji w przyszłość” czyli dbałości o to, aby to co konsumujemy teraz wpłynęło pozytywnie na nasze przyszłe zdrowie.

Producenci – z uwagi na zmieniające się oczekiwania – są zmuszeni do tworzenia konceptów prozdrowotnych. Dlatego nawet w branży słodyczy czy przekąsek widzimy pewne zmiany polegające na tym, że produkty uzupełnia się o zdrowe składniki czy też zmienia się proces jego wytwarzania.            

O sukcesie superfoods będzie stanowić nie tylko jego naturalność i bogate składniki odżywcze, ale także fakt, iż produkty superfoods są i będą w zasięgu ręki. Dodatkowym czynnikiem sukcesu będzie nie tylko umiejętność bycia innowacyjnym, ale także umiejętność budowania odpowiedniej komunikacji z odbiorcami przy promocji produktu. Należy też wziąć pod uwagę, że Polacy jako konsumenci coraz częściej stawiają na jakość, dlatego cena nie stanowi ostatecznego kryterium wyboru. Zatem produkty zdrowe, które z założenia są droższe, będę się znajdować w koszyku zakupowym coraz częściej.

Źródło: Bogna Zasadzka, Ekspert ds. rynku spożywczego DNB Bank Polska

Foto: Pixabay