Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w porównaniu do stycznia 2019 r. wzrosła o 2,5%, chociaż liczba transakcji była o około 3% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2019 r. obroty obniżyły się o 14,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 8%.
W sklepach małoformatowych do 300 mkw. styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z grudniem, kiedy klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe, duże spadki notują niemal wszystkie kategorie produktowe, szczególnie kulinaria, alkohole i słodycze. W styczniu 2020 r. wartość sprzedaży wódek czystych była o 22% mniej niż w grudniu, na whisky klienci sklepów małoformatowych wydali o 50% mniej niż miesiąc wcześniej, a wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30%. Jeszcze większe spadki w ujęciu miesiąc do miesiąca odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast czy figurek czekoladowych.
Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej znaczące w większych placówkach, dla obrotów których grudzień jest najważniejszym miesiącem w roku. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2020 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 mkw. (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 23%. W tym kanale sprzedaży niewielki spadek sprzedaży odnotowano również w ujęciu rocznym – w styczniu wydatki klientów w tym formacie placówek były o 2,1% niższe niż rok wcześniej.
W sklepach małoformatowych do 300 mkw. obroty sklepów w styczniu 2020 r. były wprawdzie nieco wyższe niż rok wcześniej, zmniejszyła się jednak liczba transakcji, do czego przyczynił się głównie spadek liczby placówek. Wzrost wartości sprzedaży to efekt rosnących cen – w styczniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 16,24 zł, czyli o prawie 6% więcej niż przed rokiem, mimo iż średnia liczba opakowań produktów wkładanych do koszyka była nieco niższa niż w styczniu 2019 r. W styczniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych zaczęli też odczuwać skutki podwyżki akcyzy na alkohol i papierosy – za butelkę wódki czystej o pojemności 100 ml musieli zapłacić średnio o 30 groszy więcej niż przed rokiem, opakowanie 200 ml kosztowało ich o 50 groszy więcej, natomiast półlitrowa butelka wódki podrożała średnio o około 70 groszy. Droższe niż przed rokiem były również papierosy, przy czym najboleśniej zmianę stawek akcyzy odczuli palacze papierosów ze średniej i wyższej półki cenowej, którzy za paczkę papierosów muszą płacić obecnie nawet 1 zł więcej niż przed rokiem.
Najważniejszymi grupami produktów paczkowanych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. pozostają alkohole, produkty tytoniowe, napoje, słodycze i produkty mleczne – w styczniu 2020 r., podobnie jak rok wcześniej, 5 tych kategorii odpowiadało one za niespełna 60% obrotów sklepów. Wśród grup produktów, które w styczniu 2020 r. sprzedawały się znacznie lepiej niż w styczniu 2019 r., należy wymienić m.in. różnego rodzaju dania gotowe (wzrost wartości sprzedaży o 16%), musy owocowe (wzrost o 56%), napoje energetyzujące (wzrost o 16%), czyli produkty wpisujące się w potrzeby zabieganego klienta, który ceni sobie wygodę i oszczędność czasu.
Foto: iStock.com