W mediach pojawiły się doniesienia o interpelacji dotyczącej oznakowania produktów piekarniczych w sklepach. Oprócz krytyki na temat wspomnianego oznakowania w dyskusji medialnej pojawiły się błędne informacje w efekcie których zostało powielone kilka mitów na temat pieczywa do wypieku. Stowarzyszenie Producentów Pieczywa, powołane w celu wspierania konsumpcji pieczywa jako elementu zbilansowanej diety oraz edukowania na temat pieczywa do wypieku zabrało głos w dyskusji dotyczący pieczywa mrożonego, nazywanego pieczywem do wypieku.
W odpowiedzi na wątpliwości dotyczące definicji świeżości pieczywa chciałbym w pierwszej kolejności wyjaśnić na czym dokładnie polega proces produkcji pieczywa do wypieku. Pieczywo mrożone, czyli inaczej pieczywo do wypieku, a ciasto głęboko mrożone to dwa zupełnie różne pojęcia. Pieczywo mrożone wypiekane jest w ok. 80%. Następnie zostaje wystudzone i zamrożone, czyli poddane jednej z najstarszych, a przy tym naturalnej metodzie konserwacji. Niska temperatura w najlepszy sposób pozwala zachować świeżość produktu do momentu aż trafi na sklepową półkę chrupiący i pachnący. Finalny etap wypieku przebiega w sklepie, niemal na oczach konsumentów.
– W imieniu firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Producentów Pieczywa chciałbym się także odnieść do podniesionej kwestii trwałości i przechowywania pieczywa mrożonego. Jego przydatność do spożycia – podobnie jak np. mrożonych owoców czy warzyw – jest określona rygorystycznymi normami, które są bezwzględnie przestrzegane przez producentów zrzeszonych w naszym stowarzyszeniu. Bardzo duża rotacja produktów i produkcja dostosowana do zamówień sprawiają, że od momentu wypieczenia do chwili zakupu pieczywa przez konsumenta upływają najczęściej 2-3 tygodnie. Nie oznacza to jednak, że ewentualny dłuższy okres przechowywania w jakimkolwiek stopniu wpływa negatywnie na jakość produktu dla konsumenta. Co istotne, datę produkcji pieczywa można odnaleźć na etykietach znajdujących się na kartonach, w których pieczywo trafia do sklepu (data zawarta jest w numerze partii produkcyjnej), także nie jest prawdą, że nieznany jest termin wytworzenia produktu – Artur Starek, Prezes Stowarzyszenia Producentów Pieczywa
Warto zaznaczyć, że rosnąca skala produkcji pieczywa mrożonego jest odpowiedzią na nowe tendencje rynkowe oraz zmieniające się przyzwyczajenia konsumentów, którzy o każdej porze pragną delektować się ciepłym i pachnącym pieczywem. Dodatkowym plusem jest fakt, że przechowywanie zamrożonego pieczywa pozwala na ograniczenie procederu marnowania żywności. To, co istotne sklepy wypiekają jedynie takie ilości, które sprzedadzą się do końca każdego dnia. Technologia pieczywa do wypieku pozwala na eksport pieczywa na szeroką skalę, a zainteresowanie, jakim się cieszy również na zagranicznych rynkach, potwierdza jedynie, że klienci doceniają jego jakość oraz smak.
Foto: Pixabay