Warzywo, owoc i sok już po raz piąty staną się głównymi bohaterami edukacyjnej akcji pt. „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program realizowany jest przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków, które do współpracy zaprosiło również niezależnych ekspertów z dziedziny żywienia. Akcja od lat cieszy się dużym powodzeniem, a jej celem jest budowanie prawidłowych postaw żywieniowych wśród Polaków.
„5 porcji warzyw, owoców lub soku” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych akcji edukacyjnych na polskim rynku, realizowana konsekwentnie od 2008 roku (8 lat) przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Celem działania jest edukacja polskiego społeczeństwa nt. zasad zdrowego odżywiania oraz zachęcenie, aby w codziennej diecie na stałe znalazły się warzywa, owoce lub sok. W edukacyjne działania od lat angażują się osoby znane, jak również coraz szersze grono ekspertów, specjalistów ds. żywienia i pediatrów.
Słuszność założeń akcji znalazła potwierdzenie w opublikowanej w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia uaktualnionej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Zgodnie z nią warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety, a jedną z tych porcji może stanowić szklanka soku. „Kampania 5 porcji warzyw, owoców lub soku od lat edukuje Polaków w zakresie prawidłowych postaw żywieniowych, a szczególnie nt. roli tych produktów w diecie i ich wpływu na zdrowie. Wszelkie tego rodzaju inicjatywy są warte wsparcia, szczególnie że Polacy ciągle zbyt rzadko sięgają po warzywa i owoce, w tym po soki. Wierzę, że dzięki naszemu zaangażowaniu będzie następowała pozytywna zmiana w tych zwyczajach” – potwierdza dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia.
Zachęcając do zdrowego sposobu odżywiania eksperci obalają jednocześnie mity na temat samych soków i ich produkcji. Uświadamiają konsumentom, że soki to produkty w pełni naturalne, a ich powstawanie jest obwarowane przepisami prawa zarówno unijnego, jak i polskiego.
W nadchodzącym roku w ramach kampanii realizowane będą edukacyjne działania w TVP, w programie „Pytanie na Śniadanie”. Dodatkowo wraz z ekspertami ds. żywienia prowadzone będą szerokie działania komunikacyjne w prasie, internecie, radiu i tv. Po raz kolejny w akcji wezmą udział coraz chętniej angażujący się w nią blogerzy.