Mimo licznych wyzwań rynkowych, jak i tych dotykających w szczególny sposób branżę mięsną, Sokołów S.A. wypracował w minionym roku satysfakcjonujące wyniki. Na podkreślenie zasługują: rekordowa wartość sprzedaży, wysoki poziom inwestycji, ukierunkowanych na zwiększanie mocy produkcyjnych oraz ograniczanie wpływu na środowisko, a także intensywne działania w zakresie poszerzania asortymentu. Istotnym wydarzeniem tego roku było ponadto uruchomienie w ramach Grupy Sokołów nowej spółki Sokołów-Net, która stanowi największą w Polsce sieć specjalistycznych sklepów mięsnych.
Niekorzystne uwarunkowania rynkowe
Już początek minionego roku i wybuch wojny w Ukrainie przyniosły diametralną zmianę sytuacji gospodarczej nie tylko w regionie, ale i w ujęciu globalnym. Największym wyzwaniem stała się galopująca inflacja, która oddziałuje na wszystkie aspekty życie gospodarczego i społecznego. – Dla nas, jako producenta żywności, niezwykle dotkliwy jest wzrost cen surowców rolnych (m.in. zbóż i roślin oleistych). – mówi Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Ponadto coraz wyższe ceny energii, gazu, paliw i innych surowców wydatnie wpłynęły na wzrost kosztów produkcji. Widoczny jest też drastyczny skok cen materiałów takich jak folie, tacki, etykiety, kartony, czy przyprawy, a sytuację dodatkowo komplikują ograniczenia ich dostępności.
Jak zaznacza Bogusław Miszczuk, należy też mieć na względzie inne wyzwania, dotykające branżę mięsną, jakimi są trwająca epidemia ASF oraz niestabilność na rynku surowcowym. – Sytuacja hodowców jest dziś wyjątkowo trudna i niepewna – podkreśla Bogusław Miszczuk. – Brak gwarancji zarobku czy choćby zwrotu poniesionych kosztów powodują, że hodowla balansuje na granicy opłacalności lub jest poniżej tego poziomu. Pogłowie trzody chlewnej w Polsce maleje, a to oznacza oczywiście wyższe ceny.
Stabilny rozwój w czasach niepewności gospodarczej
Działając w niezwykle trudnym otoczeniu biznesowym, firma Sokołów osiągnęła satysfakcjonujące wyniki. – Mimo bardzo złożonej sytuacji gospodarczej, ulegającej wielu dynamicznym zmianom, udało się nam zachować stabilną pozycję rynkową – podkreśla Bogusław Miszczuk. – Pozostajemy niezmiennie w gronie największych producentów żywności w kraju oraz wśród branżowych liderów. Mamy 8 nowoczesnych, wyspecjalizowanych zakładów, zatrudniamy ponad 9 500 pracowników. Dysponujemy dobrze rozwiniętą siecią dystrybucji – to 39 własnych centrów dystrybucji i ponad 300 sklepów własnych, z których 93 świadczy usługę zakupów on-line (przy współpracy z Glovo i Wolt). Sokołów to bez wątpienia mocna marka, czego potwierdzeniem jest także pierwsze miejsce w rankingu Forbes TOP 200 najlepszych polskich marek w kategorii „Wędliny i przetwory mięsne”.
Bogusław Miszczuk zaznacza, iż mimo wielu niekorzystnych uwarunkowań, firma realizowała inwestycje zgodnie z wcześniejszymi założeniami, przeznaczając na nie w minionym roku ponad 276 mln złotych. – Wdrażamy je według planu, który wpisuje się w nową, 5-letnią strategię grupy Danish Crown, do której Sokołów należy. Jej hasło „Feeding the Future” („Wyżywić przyszłość”) wyznacza główny kierunek naszych działań, jakim jest rozwój zrównoważonej produkcji żywności – mówi Bogusław Miszczuk. – Realizowane przez nas inwestycje pozwalają nam zwiększać moce produkcyjne i ograniczają zużycie surowców naturalnych oraz minimalizują nasz wpływ na środowisko. W minionym roku zmniejszyliśmy zużycie gazu o 250 000 m3, zużycie energii o ok. 1 700 MWh, zużycie wody o 16 000 m3, a zużycie folii o ok. 4300 kg – 120 000 metrów.
W minionym roku wartość sprzedaży wzrosła o 18,5% (czyli ponad 800 mln zł). – To rekordowy wynik w historii naszej firmy, jednak oczywiście czynnikiem o zasadniczym znaczeniu jest tu inflacja, na którą wpłynęły wzrost cen surowców i produkcji – zaznacza Bogusław Miszczuk.
Wychodząc naprzeciw nowym trendom żywieniowym, jak i oczekiwaniom klientów, Sokołów nieustannie poszerza asortyment. W ubiegłym roku firma wprowadziła aż 150 nowych produktów, które są odpowiedzią na potrzeby współczesnych konsumentów. To m.in. nowości grillowe, propozycje dla najmłodszych z linii Sokoliki z czystym składem, a także nowe wyroby roślinne Z Gruntu Dobre.
Sokołów odpowiedzialnym pracodawcą
Prezes Miszczuk podkreśla kluczową rolę pracowników w wypracowaniu satysfakcjonujących wyników, także w tych złożonych uwarunkowaniach zewnętrznych.
– Powodzenie realizacji założonych przez nas celów jest zasługą całej załogi Grupy Sokołów – podkreśla Bogusław Miszczuk. – Wiedza, doświadczenie, codzienne zaangażowanie naszych pracowników to niezbędny fundament rozwoju firmy. Dlatego niezwykle ważna jest dla nas dbałość o zapewnienie jak najlepszych warunków pracy i możliwości rozwoju zawodowego. Wszyscy nasi pracownicy mają możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji, poprzez udział w licznych programach i szkoleniach. Tym większą satysfakcję daje nam zdobycie po raz kolejny wyróżnienia w rankingu magazynu „Forbes” – Poland’s Best Employers 2022, czyli rankingu najlepszych polskich pracodawców.
Sokołów pomaga, edukuje i promuje zdrowy tryb życia
Wobec tragicznych wydarzeń w Ukrainie, firma Sokołów reaktywowała na szeroką skalę akcję „Sokołów Pomagamy”. Objęła ona wielopoziomowe wsparcie żywnościowe, jak i rzeczowe. Dbając o to, by pomoc była jak najbardziej efektywna, Sokołów realizował działania w porozumieniu z lokalnymi organizacjami pozarządowymi oraz samorządowymi. Za pośrednictwem Podkarpackiego Oddziału Okręgowego PCK, firma przekazała 10 ton wysokiej jakości kabanosów (100 000 paczek), które trafiły na Ukrainę. Pomoc żywnościowa była także realizowana lokalnie przez poszczególne zakłady.
Podchodząc niezwykle poważnie do problemu marnowania żywności, Sokołów kontynuuje także współpracę z aplikacją Too Good To Go. W jej ramach, w wybranych sklepach Gzella Net, konsumenci korzystający z aplikacji mogą w atrakcyjnej cenie nabyć pełnowartościowe produkty, ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia. Te działania dają wymierne efekty – do tej pory firma uratowała już 6 235 posiłków (paczek żywnościowych), czyli ponad 7 000 kg żywności, co daje 15,59 ton uratowanego CO2.
W ramach działań z zakresu społecznej odpowiedzialności, Sokołów systematycznie realizuje także liczne działania edukacyjne i promujące zdrowy styl życia, przede wszystkim wśród dzieci i młodzieży. Jako mecenas sportu, firma zachęca do codziennej aktywności fizycznej, jak również edukuje na temat właściwie zbilansowanej diety. W minionym roku Sokołów był sponsorem turnieju Sokoliki Cup, którego głównym organizatorem był Mazowiecki Związek Piłki Nożnej. W rozgrywkach wzięło udział ponad 120 dziecięcych drużyn, a finał z udziałem ambasadora marki Sokoliki – Łukasza Fabiańskiego, został rozegrany na Stadionie Miejskim Legii w Warszawie. Prezes Bogusław Miszczuk zapowiada kontynuację tych działań i nową edycję turnieju Sokoliki Cup w 2023 roku.
Plany na rozpoczynający się rok
Bogusław Miszczuk zaznacza, że ze względu na niezwykle złożoną sytuację rynkową, trudno dziś o uzasadnione prognozy na najbliższą przyszłość.
– Zachodzące zmiany są bardzo dynamiczne, dlatego nie jesteśmy w stanie stwierdzić, kiedy nastąpi stabilizacja – mówi Bogusław Miszczuk. – Z pewnością będziemy, jak i w minionym roku, aktywnie szukać i wdrażać rozwiązania optymalizujące. Niemniej jednak nadal stawiać będziemy na stabilny, stały rozwój, a także realizować inwestycje z zakresu zrównoważonej produkcji żywności. Naszym celem pozostaje niezmiennie dostarczanie smacznych, wysokiej jakości wyrobów, które każdego dnia goszczą na stołach w polskich domach.