Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że w lipcu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego przebiła barierę 300 zł. Taka sytuacja miała również miejsce w lipcu 2023 r. Dodatkowo w 9 na 13 sieci objętych badaniem, ceny uwzględnionych produktów były wyższe niż przed miesiącem. W skali roku najbardziej poszły w górę ceny napojów (20%), natomiast największy spadek zanotowały produkty tłuszczowe (18%). Najtańsze zakupy oferowały sklepy typu Cash & Carry a najdroższe kanał e-grocery.
Według danych GUS inflacja w lipcu 2024 r. wyniosła 4,2% w ujęciu rocznym. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,4%. To czwarty z rzędu miesiąc ze wzrostem inflacji. Zdaniem ekonomistów w kolejnych miesiącach inflacja prawdopodobnie utrzyma się na poziomie zbliżonym lub wyższym niż w lipcu.
Dziewięć sieci podniosło ceny
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,85 zł, czyli 1,64% i wyniosła 301,22 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,64 zł (więcej o 8,35 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,45 zł (mniej o 2,00 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2024 r. wyniosła 143,81 zł i jest ona o 10,35 zł niższa niż w czerwcu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w lipcu 2024 r. była niższa o 4,42% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2024 r. tańszy o 2,16 % niż w 2023.
– Tegoroczne wakacje upływają pod znakiem drożyzny. Lipiec był kolejnym, czwartym z rzędu miesiącem, w którym mieliśmy do czynienia z rosnącą inflacją. Klienci wyraźnie odczuli to przy kasach. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że średni koszyk zakupowy przebił granicę 300 złotych. W aż 9 na 13 badanych sieci handlowych ceny były wyższe niż przed miesiącem. Z prognoz ekonomistów wynika, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie się utrzymywać na zbliżonym, wysokim poziomie. Naszym zdaniem do końca wakacji klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe, wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego, będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci póki co nie powinni liczyć – komentuje najnowszy raport Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.
Napoje nadal najbardziej drożejącą grupą produktów
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w lipcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 5 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, nabiał, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały natomiast produkty tłuszczowe (18,68%), chemia domowa i kosmetyki (2,19%), dodatki (0,70%), mięso, wędliny i ryby (0,32%) oraz mrożonki (0,18%). W największym stopniu zdrożały napoje. W lipcu br. wzrost ten wyniósł 20,06% wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w lipcu 2024 r. taniej o 0,18%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
źródło: ASM Sales Force Agency
oprac.: red.