Sprzedaż zup mokrych w okresie świąt Bożego Narodzenia

Aktualności

Sprzedaż zup mokrych w okresie świąt Bożego Narodzenia

02 listopada 2022

Niemal 40% wszystkich transakcji dokonanych na paragonie z tą kategorią w ostatnim kwartale 2021 roku odbyło się w sklepach małoformatowych do 300m2. Na drugim miejscu z wynikiem około 30% znajdowały się dyskonty. Supermarkety do 2500m2 wraz z hipermarketami podzieliły pozostałą część transakcji, z przewagą po stronie supermarketów. W sklepach małoformatowych do 300m2 w grudniu 2021 w porównaniu do poprzedniego miesiąca sprzedało się ponad 50% więcej opakowań.

Kategoria ta składa się głównie z gotowych produktów lub koncentratów do przygotowania. Pokrewna kategoria, a dokładnie zupy do gotowania, czyli głównie sprzedawane w saszetkach proszki do przygotowania z wodą również zaliczyła wzrost sprzedaży wyrażonej w liczbie opakowań o niemal 50%, jednak głównie za sprawą barszczu czerwonego w proszku. Cała kategoria zup mokrych posiada dużą dystrybucję, która jest oczywiście zwiększana w okresach świątecznych. Produkty z tej kategorii w grudniu 2021 roku można było znaleźć w 4 z 5 sklepów małoformatowych do 300m2.

Największe udziały zarówno w wartości, jak i wolumenie sprzedaży w badanej kategorii w grudniu 2021 roku posiadał producent Maspex sprzedający produkty pod marką Krakus. Jest to jedyna marka od tego producenta w opisywanej kategorii i w grudniu 2021 wygenerowała niemal 50% udziałów wartościowych – w listopadzie 2021 udziały te wynosiły około 26%. Klienci w sklepach małoformatowych do 300m2 w grudniu 2021 najczęściej w swoich transakcjach wybierali Koncentrat barszczu czerwonego w 300 ml szklanej butelce oraz gotowy Barszcz czerwony w kartonie o pojemności 1 l. Obydwa produkty sprzedawane są pod wyżej wspomnianą marką. Średnia cena za produkt z opisywanej kategorii w grudniu 2021 roku w sklepach małoformatowych do 300m2 wynosiła 4,70 zł i było to ponad 30 groszy więcej niż przed rokiem. Należy jednak zwrócić uwagę, że produkty tego typu są tańsze niż w miesiącu poprzedzającym ze względu na odbywające się promocje świąteczne. Klienci na półce sklepowej mieli do wyboru średnio 5 produktów z tej kategorii.

Krzysztof Michniewicz, Analityk danych CMR.