Kategoria wody czystej w 2020 odnotowała spadek sprzedaży wolumenowej o blisko 4% w stosunku do roku 2019 w sklepach małoformatowych do 300 mkw.
Kategorię tę możemy podzielić na segmenty wody czystej niegazowanej, gazowanej i lekko gazowanej. Ponad połowa liczby transakcji z wodą czystą dotyczy wody czystej niegazowanej. W ostatnim roku udział liczby transakcji wzrósł o ponad 3% dla segmentu wody gazowanej. Konsumenci placówek małego formatu najchętniej kupują wodę czystą w butelkach 1,5-litrowych. Prawie 70% sprzedanych opakowań wody czystej dotyczyło tej pojemności. Warto zauważyć, że analizując sprzedaż w liczbie opakowań, częściej kupujemy pojemności 1,5-litrowe, zaś coraz rzadziej 0,5-litrowe nie mając okazji spożyć ich na siłowni czy po drodze do szkoły i pracy. Sprzedaż wody czystej o pojemności 1,5 litra w roku 2020 w liczbie opakowań wzrosła o ponad 4% względem roku 2019, zaś wody o pojemności 0,5 litra spadła o około 14% w porównaniu z rokiem 2019. Do czołowych producentów wody czystej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. należą Danone (marka Żywiec Zdrój), Nałęczów Zdrój (marka Cisowianka) i Muszynianka. Ci trzej producenci skupiają łącznie ponad 60% udziałów wartościowych w tej kategorii. Klienci sklepów małego formatu mogą wybierać spośród średnio 28 różnych wariantów wody czystej. Średnia cena jaką konsument musi zapłacić za 1,5-litrową wodę czystą to 2 zł.
Dr Magdalena Wilgatek, CMR