Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w sierpniu całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,9% wyższa niż rok wcześniej, chociaż liczba transakcji zmniejszyła się o ponad 2% w porównaniu z sierpniem 2023 r.
Najlepszym dniem dla sklepów tego formatu zarówno pod względem liczby klientów, jak i obrotów była środa 14 sierpnia, czyli ostatni dzień przed długim weekendem, najsłabszym natomiast – handlowa niedziela 25 sierpnia, kiedy otwarte były również większe placówki.
W sierpniu klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 24,89 zł, co oznacza wzrost aż o 7% w porównaniu z sierpniem 2023 r. Średnia liczba opakowań w koszyku wzrosła o 2%, do 4, do czego przyczynił się m.in. niewielki spadek znaczenia najmniejszych transakcji dotyczących zakupu 1-2 produktów.
Mimo wysokich temperatur kategorie wrażliwe na pogodę, takie jak lody impulsowe, woda czy piwo, w ujęciu wolumenowym odnotowały niewielkie spadki sprzedaży w porównaniu z sierpniem 2023 r. Wśród kategorii napojowych lepiej niż przed rokiem sprzedawały się napoje gazowane (w sierpniu br. klienci sklepów małoformatowych kupili ich o 3% więcej niż rok wcześniej), herbaty mrożone (wzrost o 5%), a także napoje izotoniczne (wzrost o 20%) i popularne m.in. wśród najmłodszych klientów napoje funkcjonalne (wzrost o 40%). W sierpniu 2024 r. sprzedaż popularnych energetyków, które od początku br. mogą kupować tylko pełnoletni klienci, spadła o 2% w przeliczeniu na litry, ale w ujęciu wartościowym zwiększyła się o 4%.
Zainteresowanie konsumentów produktami o wzbogaconym składzie, mających zapewnić konsumentowi dodatkowe korzyści widoczne jest nie tylko w kategorii napojów. Wysokie wzrosty notują również np. batony proteinowe czy energetyzujące (w sierpniu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupili ich o 30% więcej niż rok wcześniej) oraz produkty mleczne o zwiększonej zawartości białka (w kategorii jogurtów pitnych warianty wysokobiałkowe stanowią już 30% wszystkich sprzedawanych produktów).
W porównaniu z sierpniem 2024 r. spadki sprzedaży kolejny miesiąc z rzędu odnotowały m.in. piwa (spadek wolumenu o około 3%) i wódki czyste (spadek o 6%). Lepiej radziły sobie wódki smakowe, których sprzedało o się o 3% więcej niż przed rokiem. Znacznie większe wzrosty sprzedaży można było zaobserwować w kategoriach drinków gotowych do spożycia (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 27% wyższa niż przed rokiem) i cydrów, trzeba jednak pamiętać, że ich udziały w całej kategorii alkoholowej są wciąż niewielkie.
W sierpniu 2024 r. w sklepach małoformatowych spadła sprzedaż m.in. drożejącego ponownie masła (liczba paragonów zmniejszyła się o 14% w porównaniu z sierpniem 2024 r.), mleka, mąki, a także produktów używanych m.in. do przygotowania przetworów – cukru (spadek o 8% w przeliczeniu na kilogramy) i octu (spadek o 30%). Częściej niż przed rokiem klienci sięgali natomiast po różnego rodzaju dania gotowe, a także przetwory warzywne.
W porównaniu z lipcem 2024 r. łączne obroty sklepów małoformatowych zmniejszyły się o niespełna 1%, natomiast liczba transakcji spadła o 2%.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
źródło: PIH, CMR
oprac.: red.