Jakie są najpopularniejsze przekąski na sylwestra, po które klienci sięgają w sklepach? Jak duże znaczenie dla ich sprzedaży mają dyskonty, a jakie sklepy małoformatowe? Jakie nowości pojawiły się w ostatnim czasie na rynku?
W menu sylwestrowo-karnawałowym nie może zabraknąć słonych przekąsek, do których zaliczają się między innymi chipsy, chrupki, orzeszki, oraz słone paluszki czy talarki. Według danych CMR, dyskonty i sklepy małoformatowe do 300 m2 są przeważającymi kanałami sprzedaży słonych przekąsek, generując odpowiednio 44% i 36% wartości sprzedaży tej kategorii. Zdecydowanie mniejsze znaczenie mają supermarkety 301-2500 m2 oraz hipermarkety (razem ok. 20%).
Jak podaje CMR, w okresie październik 2021 r. – wrzesień 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, wartość sprzedaży kategorii słonych przekąsek w sklepach małego formatu wzrosła o ok. 16%. Na produkty z kategorii słonych przekąsek można natrafić w niemal każdym sklepie o powierzchni do 300 m2, a ponad połowę wartości ich sprzedaży generują chipsy. Na drugiej pozycji plasują się chrupki z niemal 20% udziałów w wartości sprzedaży słonych przekąsek w małym formacie. Mniej istotne kategorie stanowią kolejno: orzeszki, słone paluszki/precle/talarki oraz takie produkty jak popcorn, prażynki czy krakersy.
Słone przekąski w sklepach — najpopularniejsze produkty
Poza szeroką dostępnością słonych przekąsek, wspomniane kategorie charakteryzuje szeroki asortyment. Konsument udający się do sklepu małego formatu staje przed wyborem spośród średnio 76 wariantów różnych produktów, z czego 30 stanowią chipsy, 17 – chrupki, natomiast 11 – orzeszki. Porównując średnie ceny podkategorii, za chipsy zapłaci najwięcej – średnio 5,5 zł za opakowanie, w przypadku orzeszków będzie to nieco mniej – 5,0 zł, a za chrupki – 3,4 zł. Najtańszym wyborem okazuje się popcorn, ze średnią ceną 2,5 zł za opakowanie. Liderem kategorii słonych przekąsek jest producent Frito Lay (Lay’s, Cheetos, Star, Doritos), z ponad 52% udziałów w wartości sprzedaży słonych przekąsek w sklepach małoformatowych. Innym ważnym producentem jest Lorenz (Crunchips, Monster Munch, NicNac’s) z udziałami w wartości sprzedaży na poziomie 14%.
Do koszyków Polaków w kategorii chipsów, w sklepach małoformatowych do 300 m2 trafiają najczęściej: Lay’s Zielona Cebulka 140 g i Lay’s Papryka 140 g, w przypadku chrupek: Star Snaki Maczugi 80 g i Cheetos Spirale 80 g, natomiast wśród orzechów numerem 1. są NicNac’s w opakowaniach 40 i 125 g.
Wybierając menu na sylwestrową lub karnawałową zabawę, nie można zapomnieć o nowościach. Tegorocznymi pozycjami, które zdobyły uwagę klientów są m.in. chipsy Lay’s KFC 140 g i Doritos Sweet Chilli 100 g oraz chrupki Star Snaki Maczugi Fromage 80 g. Poza nowymi wariantami smakowymi obecnie istniejących marek, Frito Lay poszerzyło swoje portfolio, wypuszczając na rynek nową markę chrupek pod szyldem Lay’s Bugles, z dwoma wariantami — o smaku serowym i paprykowym w opakowaniach o gramaturze 110 g.