Sprzedaż tłuszczów w sklepach małoformatowych do 300m2

Aktualności

Sprzedaż tłuszczów w sklepach małoformatowych do 300m2

14 marca 2022

Zbliża się Wielkanoc, a wraz z nią nasza zwiększona aktywność w kuchni. Masło, czy margaryna to produkty niezbędne przy smażeniu, czy pieczeniu wielkanocnych potraw. Jak dziś wygląda sytuacja żółtych tłuszczów żółtych w sklepach małoformatowych do 300m2?

Wartość sprzedaży pomimo dynamicznych wzrostów pod koniec roku w całym 2021 roku spadła o 4,9% w stosunku do 2020. Największy spadek odnotował mix maślany, którego wartość sprzedaży spadła aż o 7,5%. Sprzedaż wartościowa margaryny spadła o 7% a masła o 3,6%. Spadek wartości sprzedaży masła miał największy wpływ na wartość sprzedaży całej kategorii, ponieważ odpowiada ono za ponad 60% udziałów wartościowych w kategorii. Warto pamiętać, że spadki mogą wynikać z porównywania do okresu z początku pandemii, kiedy to kupowaliśmy więcej na zapas i spędzaliśmy więcej czasu w domu.

Liczba transakcji w 2021 roku spadła o aż 12% w stosunku do roku 2020. Pod tym względem również największą stratę zanotował mix maślany, a liczba transakcji zawierających te podkategorię spadła o 16,3%. Liczba transakcji zawierających margarynę spadła o 14,3% a masło o 10,2%. Udziały pod tym względem różnią się od udziałów w wartości sprzedaży, ale również tutaj masło odgrywa największa rolę.

Kiedy przyjrzymy się czynnikom wpływającym na wartość sprzedaż, możemy zauważyć, że mimo sprzyjających wartościowym wzrostom kategorii podwyżkom cen, spadek liczby transakcji zaważył na ostatecznej zmianie wartości sprzedaży.

Przyglądając się cenom, możemy zauważyć, że w ostatnich miesiącach 2021 roku zadziało się coś nietypowego dla kategorii. Podwyżki cen masła spowodowały, że stało się ono droższe niż margaryny prozdrowotne i funkcjonalne. Taka sytuacja nie miała miejsca od maja 2019 roku. Można zauważyć również znaczący wzrost ceny mixu maślanego w ostatnich miesiącach 2021 roku.

Pod względem dostępności w 2021 roku niewiele się zmieniło. Wciąż najbardziej dostępnymi podkategoriami są masło i margaryny do smarowania, które możemy znaleźć prawie w każdym sklepie małoformatowym do 300m2. W 8 na 10 sklepów mogliśmy znaleźć margaryny do pieczenia lub smażenia. W 60% sklepów klienci mogli znaleźć mix maślany, a w 30% margaryny prozdrowotne lub funkcjonalne.

 

Klienci w 2021 roku w sklepach małoformatowych do 300m2 mogli wybierać z niecałych 5 rodzajów masła, 9 rodzajów margaryny i nieco ponad 2 rodzajów mixu maślanego.

Żółte tłuszcze są najczęściej kupowane podczas większych zakupów. Średnia wartość koszyka, w którym znajdowało się masło, olej, czy margaryna jest dwa razy większa niż średniego koszyka w tym formacie sklepu. Produkty te były również najczęściej w tym samym koszyku co mleko lub śmietana.

Michał Wiśniewski, analityk CMR