Sprzedaż słodyczy impulsowych w sklepach małoformatowych do 300 m2

Aktualności

Sprzedaż słodyczy impulsowych w sklepach małoformatowych do 300 m2

14 czerwca 2023

Sklepy małoformatowe do 300 m2 wciąż pozostają istotne dla sprzedaży takich kategorii impulsowych jak wafelki czy batony czekoladowe – w 2022 roku sklepy tego formatu odpowiadały za sprzedaż ok. 40% opakowań produktów z tej kategorii

Słodycze impulsowe takie jak wafelki impulsowe oraz różnego rodzaju batony (czekoladowe, zbożowe, owocowe oraz funkcjonalne) można znaleźć w każdym sklepie małoformatowym do 300 m2. Najczęściej będą to wafelki impulsowe i batony czekoladowe, które klienci małych sklepów mogą zakupić w każdej placówce tego typu. Dystrybucja pozostałych kategorii jest niższa. Batony zbożowe dostępne są w co drugim sklepie małego formatu, funkcjonalne w 4 na 10 sklepów a batony owocowe w zaledwie 1 na 5 sklepów małoformatowych. Jednocześnie jest to kategoria z bardzo „szeroką” półką. Konsument może wybierać spośród około 46 różnych wariantów (styczeń – czerwiec 2022). Wynik ten jest aż o 3 sztuki wyższy w porównaniu do pierwszych 6 miesięcy 2021 roku. Zdecydowanie najliczniej reprezentowane są batony czekoladowe, następnie wafelki impulsowe. Jak podaje CMR batonów zbożowych i funkcjonalnych w przeciętnym sklepie znajduje się około 4 warianty, a batonów owocowych około 2.

Ponad 95% sprzedanych opakowań słodyczy impulsowych przypada na batony czekoladowe i wafelki impulsowe. Pozostałe rodzaje słodyczy impulsowych są zdecydowanie mniejsze, jednak to właśnie one charakteryzują się największymi wzrostami sprzedaży. W okresie 2022 roku w porównaniu do roku 2021 liczba sprzedanych opakowań batonów funkcjonalnych wzrosła w sklepach małoformatowych do 300 m2 o 49%, natomiast batonów zbożowych – o około 22%.

Poszczególne rodzaje słodyczy impulsowych istotnie różną się względem cen. Konsument musi być przygotowany na to, że najdroższe rodzaje mogą być nawet ponad 2 razy droższe od tych najtańszych. Najtańsze są wafelki impulsowe – w okresie maj 2022 – kwiecień 2023 r. kosztowały przeciętnie ponad 1,60 zł. Na drugim biegunie znajdują się batony funkcjonalne, których średnia cena za opakowanie w tym okresie wyniosła 4 zł. Również koszt zakupu batona owocowego jest jednym z wyższych. Ten rodzaj słodyczy impulsowych kosztuje przeciętnie ok. 3,40 zł. Cena batonów czekoladowych nieznacznie przekracza 2,60 zł, a batonów zbożowych 2 zł.

Autor: Przemysław Bojanowski, Analityk danych sprzedażowych, CMR
Oprac.: Klaudia Walkowiak