Za sprzedaż roślinnych zamienników mięsa w Polsce odpowiadają w zdecydowanej większości dyskonty – w 2023 roku wygenerowały one aż 74% wartości sprzedaży całej kategorii. Na drugim biegunie z wynikiem 4% pozostają sklepy małoformatowe do 300 m2. I to właśnie w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży tej kategorii w roku 2023 – w porównaniu do roku 2022 – spadła aż o 20%. W tym samym czasie dyskonty zaliczyły wyraźny wzrost, bo o 47%.
Roślinne zamienniki mięsa znajdziemy dziś w co drugim sklepie spożywczym w Polsce. Najlepszą dystrybucję odnotowują takie podkategorie jak hummus – dostępny w 3 na 10 sklepów – czy roślinne kotlety/pulpety (do znalezienia w co czwartym sklepie). Produkty takie jak roślinne burgery, kabanosy czy wędliny najłatwiej znaleźć w sklepach wielkoformatowych, w sklepach małego formatu pozostają one trudne do znalezienia.
Za opakowanie hummusu w 2023 roku należało zapłacić średnio 4,34 zł i była to najtańsza podkategoria ze wszystkich roślinnych zamienników mięsa. Najdroższe były z kolei roślinne mięsa (np. roślinny gyros, mielone, kurczak), których średnia cena za opakowanie wyniosła 8,58 zł oraz roślinne kotlety/pulpety z ceną 8,18 zł.
Ponieważ dyskonty odpowiadają za niemal 3/4 wartości sprzedaży roślinnych zamienników mięsa, nie powinno być zaskoczeniem, że produkty marek własnych wygenerowały aż 60% wartości sprzedaży tej kategorii w roku 2023 we wszystkich sklepach w Polsce.
źródło: CMR
Oprac.: red.