Sprzedaż napojów w sezonie letnim w sklepach małoformatowych do 300m2

Aktualności

Sprzedaż napojów w sezonie letnim w sklepach małoformatowych do 300m2

Napoje to III pod względem wartości i II pod względem liczby transakcji najważniejsza kategoria w małym formacie w sezonie letnim. Sklepy małoformatowe są najważniejszym kanałem sprzedaży tej kategorii, odpowiadające za ponad 60% wartości sprzedaży w całym panelu sklepów detalicznych z dyskontami i hipermarketami w okresie letnim.

Najważniejszym segmentem napojów są napoje gazowane odpowiadające za 30% wartości sprzedaży i pojawiające się, na co trzecim paragonie. Tuż za nimi plasuje się woda czysta z wagą wartościową 20%. W sezonie zyskują na znaczeniu przede wszystkim wody czyste i smakowe, a także herbaty mrożone i napoje izotoniczne.

Sprzedaż wartościowa napojów w sklepach małoformatowych w okresie od czerwca do sierpnia 2021 wzrosła o 11,2% w porównaniu do analogicznego okresu 2020. Jak wskazują dane CMR, kontrybutorem wzrostu wartości była średnia cena za opakowanie, podczas gdy liczba transakcji oraz liczba opakowań na paragonie miały negatywny wpływ na sprzedaż napojów. Ujemna zmiana liczby transakcji związana jest z niższym popytem na napoje w sierpniu 2021, wywołanym stosunkowo niskimi temperaturami oraz chłodną, deszczową pogodą.

W miesiącach letnich obserwowane są zmiany trendów zakupowych przy wyborze wielkości opakowań, sprzedaż napojów w mniejszych pojemnościach, czyli tych bardziej poręcznych, kupowanych do szybkiego spożycia rosła zdecydowanie szybciej niż sprzedaż napojów w dużych, rodzinnych opakowaniach. Ciężko znaleźć na rynku sklep małoformatowy, który w ofercie nie posiadałby jakiegokolwiek asortymentu napojowego. Wachlarz dostępnych wariantów jest bardzo szeroki, na półce sklepowej w 2021 roku znajdowaliśmy ponad 70 różnych produktów z kategorii soki/nektary/napoje niegazowane, 45 różnych wariantów z kategorii napoje gazowane oraz 30 różnych wód czystych. W okresie letnim półka staje się jeszcze bardziej „obfita”, liczba dostępnych produktów rośnie średnio o dodatkowe 2-5 SKU w zależności od kategorii.

Producentami o najwyższych udziałach rynkowych w sklepach małego formatu są Coca-Cola i Pepsico (liderzy segmentu napojów gazowanych), Maspex (z najważniejszą marką soków Tymbark oraz m.in. marką energetyków Tiger) oraz Danone i Nałęczów Zdrój (producenci wód Żywiec Zdrój i Cisowianka), których znaczenie w sprzedaży wolumenowej wzrasta w okresie letnim.

źródło: Julia Kijo, Analityk danych sprzedażowych, CMR

Przeczytaj także: Wartość sprzedaży w sklepach detalicznych w maju