Analizując klasę napojów bierzemy pod uwagę takie kategorie jak napoje gazowane i niegazowane, soki i nektary, wody czyste i smakowe, napoje energetyzujące, funkcjonalne, izotoniczne, a także herbaty mrożone. Tak szeroko pojęta klasa napojów jest III najważniejszą klasą pod względem wartości, pojawiającą się na co czwartym paragonie w małym formacie. Sklepy małoformatowe są najważniejszym kanałem sprzedaży tej kategorii, odpowiadającym za średnio 50% wartości sprzedaży w szerokim panelu sklepów detalicznych z dyskontami i hipermarketami w całym 2022 roku.
Wartość sprzedaży napojów w sklepach małoformatowych wzrosła o 15,9% w okresie MAT luty’23 vs MAT luty’22 (MAT – okres zagregowany ostatnich 12 miesięcy). Jak wskazują dane CMR, źródłem zmiany sprzedaży był wzrost średniej ceny oraz częstsze wizyty klientów. Wytłumaczeniem dla mniejszej liczby opakowań w koszyku jest zauważalny trend rynkowy w kanale – klienci kupują częściej a mniej (jednorazowo).
Kategorią odznaczającą się najwyższym wolumenem sprzedaży (blisko 50% wagi wolumenowej w klasie napojów w okresie od marca’22 do lutego’23 w Sklepach małoformatowych z salonikami i kioskami) jest woda czysta. Jednak ze względu na stosunkowo niską średnią cenę za litr jej waga wartościowa jest znacznie niższa i to napoje gazowane generują najwyższą wartość sprzedaży (ok. 30%). Kolejnymi kluczowymi kategoriami są napoje energetyzujące oraz soki/nektary/napoje niegazowane. Obydwie kategorie miały po średnio 20% udziałów w wartości sprzedaży napojów w badanym okresie w małym formacie, przy czym wysoka wartość sprzedaży energetyków wynikała z ich wysokiej średniej ceny, gdyż wolumenowo kategoria ma znacznie mniejszy udział w sprzedaży.
Każda z analizowanych kategorii napojów odnotowała dodatnią dynamikę wartości sprzedaży w okresie od marca’22 do lutego’23 w porównaniu do zeszłego roku w sklepach małoformatowych (total napojów: +16%). Głównym czynnikiem zmian była średnia cena, która wzrosła o około 10-20% dla każdej kategorii. Pod względem wolumenu największym wzrostem sprzedaży odznaczyły się napoje funkcjonalne (+20%).
Ciężko znaleźć na rynku sklep małoformatowy, który w ofercie nie posiadałby jakiegokolwiek asortymentu napojowego. Wachlarz dostępnych wariantów jest bardzo szeroki, na półce sklepowej w okresie od marca’22 do lutego’23 znajdowaliśmy ponad 70 różnych produktów z kategorii soki/nektary/napoje niegazowane, 45 różnych wariantów z kategorii napoje gazowane oraz 30 różnych wód czystych w sklepach małoformatowych. W okresie letnim półka staje się jeszcze bardziej „obfita”, liczba dostępnych produktów rośnie średnio o dodatkowe 2-7 SKU w zależności od kategorii.
Julia Kijo, Analityczka danych sprzedażowych, Centrum Monitorowania Rynku