Sprzedaż mąki w sklepach małoformatowych do 300m2

Aktualności

Sprzedaż mąki w sklepach małoformatowych do 300m2

Wzrost sprzedaży mąki możemy wyraźnie zauważyć dwa razy w roku – w grudniu przed świętami Bożego Narodzenia a także w marcu lub kwietniu przed świętami Wielkanocnymi. Wielu Polaków nie potrafi wyobrazić sobie świąt bez własnoręcznie wykonanych ciast i ciastek.

Z danych CMR wynika, że mąki pszenne i żytnie są dostępne w około 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Konsumenci mogą wybierać z około 7 wariantów mąki w tym 5 wariantów najpopularniejszych mąk pszennych lub żytnich. Najszerszą dystrybucję mają marki: Basia którą możemy spotkać w co trzeciej placówce która sprzedaje mąki, natomiast w co czwartym sklepie kupimy mąkę marek Lubella i Polskie Młyny.

W marcu 2020 roku wolumen sprzedaży mąk pszennych i żytnich był ponad dwukrotnie wyższy względem analogicznych okresów w latach 2019 i 2021 co było spowodowane kupowaniem zapasów przez klientów w związku z rozpoczynającą się pandemią.

W roku 2021 cztery tygodnie przed Świętami Wielkanocnymi zaczęła wzrastać średnia liczba opakowań mąki kupowanych przez klientów- klienci kupowali przeciętnie 1,5 opakowania na transakcje. Największą popularnością cieszą się kilogramowe opakowania mąki które odpowiadają za prawie 90% sprzedanych opakowań.

Jak podaje CMR, w trakcie zakupów klienci sklepów do 300mkw najwięcej wydali na mąki pszenne i żytnie (około 95% wartości sprzedaży) pozostałe 5% wartości sprzedaży dotyczy mąk ziemniaczanych i innych zbożowych. W całym 2021 r i w okresie Wielkanocy konsumenci najwięcej wydali na produkty producenta GoodMills (marka Basia) który ma około 14% udziałów w rynku, Polskie Młyny (marki Polskie Młyny i Brzeg) i Pzz Kraków (marka Pzz Kraków) które mają około 10% udziałów w rynku mąki w sklepach małoformatowych do 300 m2. W Polsce jest wielu lokalnych producentów których produkty są dostępne w jednym regionie.

W okresie Wielkanocy w sklepach małoformatowych rośnie również sprzedaż mąk ziemniaczanych i innych niż tradycyjne mąk zbożowych. W kategorii mąk ziemniaczanych niekwestionowanym liderem wartości i wolumenu sprzedaży jest marka Trzemeszno, a w kategorii innych mąk zbożowych (np. kukurydzianych, owsianych) jest Melvit.

Autor: Tomasz Wester, CMR