Wielkanoc to jedno z najważniejszych świąt w Polsce. Przygotowanie się do tego święta oznacza dla wielu rodzin, nie tylko przygotowanie potraw, ale również dbanie o tradycję i rodzinną atmosferę. Wiele osób już kilka tygodni wcześniej zaczyna myśleć o niezbędnych zakupach. Są co najmniej dwa produkty, które są wręcz niezbędne w okresie wielkanocnym – majonez i chrzan.
Według danych Centrum Monitorowania Rynku dyskonty odpowiadały za niemal 50% wartości sprzedaży majonezów w okresie od października 2022 do września 2023, na drugim miejscu ex aequo sklepy małoformatowe oraz supermarkety.
Jak podaje CMR, majonez dostępny jest w około 9 na 10 sklepów małoformatowych do 300mkw. W trakcie zakupów konsumenci mogą natomiast wybierać średnio spośród 4-5 wariantów majonezu, którego to wybór w sklepach do 300mkw zwiększa się w okresach przedświątecznych.
Marzec oraz kwiecień 2023 w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, wypadł gorzej pod kątem liczy sprzedanych opakowań oraz liczba transakcji sprzedaży majonezu (spadek o około 12%), wzrosła natomiast wartość sprzedaży (o prawie ¼).
Klienci sklepów do 300mkw w okresie Wielkanocy 2023 zakupili najwięcej opakowań produktów wyprodukowanych przez Nestle. Na drugim miejscu znalazł się producent Społem Kielce z 20% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań. Podium zamyka producent Mosso z prawie ¼ ilości sprzedanych opakowań co lider w tym okresie.
Średnia cena za opakowanie wzrosła w tym okresie o około 40% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Natomiast cały rok 2023 zakończył się wzrostem średniej ceny na poziomie ponad ¼ w porównaniu do 2022 roku.
źródło: CMR
Oprac.: red.