Sprzedaż kiełbas paczkowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2

Detal/Hurt

Sprzedaż kiełbas paczkowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2

Dyskonty odpowiadają za niemal 75% wartości sprzedaży wędlin oraz kiełbas paczkowanych, podczas gdy sklepy małoformatowe do 300 m2 generują  9% wartości sprzedaży.

Jeśli zaś chodzi o paczkowane kiełbasy, wartość ich sprzedaży w okresie marzec 2022 r. – luty 2023 r. urosła w sklepach małoformatowych aż o 41% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Co ciekawe, tych wzrostów nie można wytłumaczyć jedynie inflacją – wolumen sprzedaży tej kategorii wzrósł w tym okresie o 24%. Jedną z przyczyn tych wzrostów może być rosnąca dostępność kiełbas paczkowanych w sklepach małego formatu – w ciągu ostatnich 12 miesięcy można było je znaleźć średnio w 4 na 10 placówek tego typu. W szczycie sezonu grillowego – od maja do sierpnia – paczkowane kiełbasy były dostępne w co drugim sklepie małoformatowym. To właśnie te 4 miesiące – czas, gdy Polacy chętnie odpalają swoje grille – generują nieco ponad 50% wartości sprzedaży kiełbas paczkowanych.

Polacy najchętniej sięgają po kiełbasę śląską – odpowiada ona za 34% wartości sprzedaży kiełbas paczkowanych, kolejne miejsca zajmują zaś kiełbaski, m.in. drobiowe (24%) i kiełbasy cienkie inne (21%). Najrzadziej klienci sklepów małoformatowych sięgają po kiełbasę białą w paczce.

Osoby robiąca zakupy w sklepach małego formatu mogą wybierać średnio spośród 4 wariantów kiełbas paczkowanych. Ich średnia cena za kilogram w ciągu wzrosła o 14% – najbardziej zdrożały frankfurterki (19%) i kiełbasy podwawelskie (15%).

Wśród producentów kiełbas paczkowanych największe udziały w sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych w okresie marzec 2022 r. – luty 2023 r. miała firma Animex (marki Morliny i Krakus) z wynikiem 38%. Drugie miejsce zajęła firma Sokołów – 19%, a trzecie JBB – 8%. W koszykach klientów sklepów małoformatowych najczęściej można było znaleźć kiełbasę śląską 550 g marki Morliny.

źródło: Centrum Monitorowania Rynku