O popularności herbaty i kawy świadczy między innymi fakt, że niezależnie od pory roku, należą one do kategorii o blisko 100% dystrybucji w kanale sklepów małoformatowych do 300 mkw. Dostępne są najczęściej w wielu wariantach, które pokrywają zapotrzebowanie na dostępne segmenty tych produktów.
Kawa nie jest produktem sezonowym, jej sprzedaż w tym kanale jest równomierna w skali roku, za wyjątkiem okresu po Bożym Narodzeniu, gdzie zapasy z okresu świątecznego nieznacznie obniżają wartość sprzedaży w kolejnych tygodniach.
W strukturze sprzedaży dominują kawy mielone (wg danych CMR klienci sklepów małoformatowych w pierwszym kwartale 2022 przeznaczyli na nie ponad 59% wydatków na kategorię kawy), kolejne w rankingu kawy rozpuszczalne odpowiadają za 23% wartość sprzedaży.
W tym samym czasie w sklepach małoformatowych można było znaleźć średnio 11 wariantów kaw mielonych, 7 kaw rozpuszczalnych czy 3 kaw cappuccino. Łącznie w przeciętnym sklepie małoformatowym dostępnych jest około 25 wariantów kawy niezależnie od jej segmentu.
Spośród producentów najczęściej kupowane były kawy Jacobs Douwe Egberts (około 25% udziałów w wolumenie sprzedaży), w dalszej kolejności Strauss Cafe Poland oraz Tchibo.
Sprzedaży herbaty sprzyjają z kolei miesiące chłodniejsze. W okresie wakacyjnym następuje spadek zainteresowania gorącymi napojami.
Najbardziej popularną formą herbaty kupowanej w sklepach małoformatowych są wszelkie rodzaje herbat ekspresowych. Stanowią one ponad 80% wartości sprzedaży herbaty w tym kanale. Najpopularniejszym wariantem herbaty ekspresowej jest herbata czarna, która stanowi około 37% wartości sprzedaży całej kategorii. W przeciętnym sklepie małoformatowym dostępnych jest aż 20 wariantów herbaty, z czego około 5 wariantów herbaty ekspresowej czarnej.
Maciej Gliński, CMR