Sklepy małoformatowe do 300 m2 stanowią ważny kanał dystrybucji dla gum do żucia. CMR, dysponując danymi transakcyjnymi z kilku tysięcy sklepów, poddał analizie ponad 300 SKU gum oferowanych przez około 30 producentów i dostępnych w różnych opakowaniach i gramaturach. Analiza sprzedaży za pierwsze cztery miesiące roku 2017 w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego pokazuje, że sprzedaż gum do żucia w sklepach małoformatowych nieznacznie wzrosła w ujęciu wartościowym (+1%), równocześnie odnotowaliśmy spadek sprzedaży o prawie 2% w ujęciu ilościowym. Widoczna jest silna sezonowość kształtująca sprzedaż kategorii; sprzedaż rośnie od stycznia, swoje maksimum osiąga w maju i czerwcu, a następnie spada. Na rynku działa wielu graczy, ale sprzedaż tej kategorii zdominowała firma Wrigley z markami Orbit, Airwaves, Winterfresh, Juicy Fruit. Liderem jest marka Orbit z udziałem rynkowym w ujęciu wartościowym bliskim 70%. Średnia miesięczna liczba transakcji (w okresie styczeń- kwiecień 2017 r.) zakupu gum w kanale sklepów małoformatowych wynosiła 8,2 mln. Kategoria charakteryzuje się impulsowym modelem zakupu. 9 na 10 klientów kupujących gumy do żucia sięga po jedno opakowanie. W sklepach małoformatowych sprzedaż gum do żucia rozkłada się w miarę równomiernie między wszystkie dni tygodnia, ale najwięcej transakcji z tą kategorią raportuje się w piątki. W dobowym rozkładzie sprzedaży widoczny jest wzrost liczby transakcji w godzinach porannych, przed pracą i szkołą. W typowym sklepie (w analizowanym kanale dystrybucji) notuje się w skali miesiąca około 100 transakcji z gumami. Kategoria gum do żucia charakteryzuje się powszechną dostępnością, a najwyższy wskaźnik dystrybucji numerycznej osiągają marki Orbit (w kwietniu 2017 r. miało ją w ofercie 99% sklepów małoformatowych prowadzących sprzedaż tej kategorii) i Winterfresh (89%). W okresie od sierpnia 2016 do kwietnia 2017 widoczny był silny wzrost dostępności marki Juicy Fruit, która w kwietniu dostępna była już w prawie 30% sklepów.