Sprzedaż czekolad w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

Aktualności

Sprzedaż czekolad w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

08 lutego 2018

Czekolady ma w ofercie prawie każdy sklep małoformatowy do 300 mkw., a półka z tą kategorią jest zwykle dość szeroka – w grudniu 2017 r. średnio można było na niej znaleźć 25 różnych wariantów tabliczek czekoladowych. Jak pokazują dane CMR, klienci sklepów małoformatowych najczęściej sięgają po czekolady jesienią i zimą (najważniejsze dla tej kategorii są tygodnie z Mikołajkami i Świętami Bożego Narodzenia), natomiast latem liczba paragonów z tą kategorią wyraźnie spada (najmniej transakcji raportuje się w lipcu i sierpniu). Czekolady często są kupowane nie tylko jako słodka przekąska dla siebie, ale jako drobny upominek dla bliskich, dlatego wzrost ich sprzedaży notuje się również przed różnego rodzaju świętami takimi, jak Dzień Babci i Dziadka, Wielkanoc czy Dzień Matki.

W odróżnieniu od batonów czy wafelków impulsowych, które kupowane są często w drodze do szkoły czy pracy, czekolady najlepiej sprzedają się w piątki i soboty (na te dni przypada co trzecia transakcja) oraz w godzinach wieczornych (szczyt sprzedaży notuje się w godzinach 18.00-19.00). Klienci, którzy kupują czekolady w sklepach małoformatowych, dość często wkładają do koszyka więcej niż jedną tabliczkę – na 17% paragonów z tą kategorią można znaleźć 2 opakowania czekolad, a na co dwudziestym paragonie pojawiają się 3 lub 4 czekolady.

Największą popularnością cieszą się niezmiennie czekolady mleczne (w 2017 r. stanowiły one ponad 70% sprzedanych opakowań czekolad), ale duże grono wielbicieli mają też warianty gorzkie (ponad 20% opakowań) oraz białe. W 2017 r. klienci sklepów małoformatowych najwięcej wydawali na czekolady marki Milka (ponad 34% udziałów w wartości sprzedaży), Wedel, Wawel i Alpen Gold. Nieco ponad 5% obrotów tą kategorią wygenerowała popularna wśród dzieci Kinder Chocolate.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy w zestawieniu najlepiej rotujących czekolad na pierwszych miejscach znalazły się dwa produkty marki Wedel (Czekolada Mleczna i Czekolada Gorzka), natomiast na trzeciej pozycji uplasowała się Kinder Chocolate w opakowaniu 100 g – w omawianym okresie można ją było znaleźć na co dwudziestym paragonie z czekoladą. Do koszyków klientów często trafiały również czekolady Milka Oreo oraz Alpine Milk.