Cukry żelujące i fiksy ułatwiające przygotowanie domowych przetworów to kategoria, która pojawia się na paragonach w sklepach małoformatowych właściwie tylko przez kilka ciepłych miesięcy. Najwięcej transakcji z zakupem tego typu produktów notuje się w czerwcu – w szczycie sezonu na truskawki. Z danych CMR wynika, że w 2017 r. prawie 40% całorocznych wydatków klientów sklepów małoformatowych na środki do żelowania trafiło do kas właśnie w czerwcu. Produkty te pojawiają się na paragonach również w kolejnych miesiącach (aż do października), kiedy dojrzewają inne owoce sezonowe.
Latem większość sklepów małoformatowych do 300 m2 wprowadza środki skracające czas przygotowania dżemów i konfitur do swojej oferty. W lipcu 2017 r. przynajmniej jeden wariant cukru lub fiksu żelującego można było kupić w 57% wszystkich takich placówek. Wybór tego typu produktów w typowym sklepie osiedlowym nie jest jednak zbyt szeroki – nawet w szczycie sezonu na półce można znaleźć średnio tylko 2-3 warianty.
Jak pokazują dane CMR, tylko na co trzecim paragonie można znaleźć jedno opakowanie cukru lub fiksu żelującego. Najczęściej klienci sklepów małoformatowych kupują od razu większą ilość środków żelujących, a średnia liczba opakowań na transakcję wynosi 2,6. Osoby zaopatrujące się w sklepach małoformatowych w środki ułatwiające przygotowanie przetworów wyraźnie preferują fiksy żelujące w małych opakowaniach, które dodaje się do owoców i cukru. Mniejszą popularnością cieszą się natomiast gotowe cukry żelujące – w sklepach małoformatowych mniej niż 10% sprzedawanych produktów z tej kategorii stanowią mieszanki cukru i środka żelującego.
Elżbieta Szarejko, CMR