Sprzedaż bakalii w sklepach małoformatowych

Aktualności

Sprzedaż bakalii w sklepach małoformatowych

30 listopada 2017

Bakalie są produktem dostępnym niemal w każdym sklepie spożywczym. Ich sprzedaż w ciągu roku różni się w zależności od okresu. Najwięcej kupców znajduje się przy okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Centrum Monitorowania Rynku przedstawiło dane dotyczące ich sprzedaży w sklepach małoformatowych.

Bakalie – często traktowane jako zdrowa przekąska czy idealny dodatek do wypieków – dostępne są w  większości sklepów spożywczych małoformatowych do 300 mkw. Średnio w sklepie małoformatowym konsument może wybierać spośród ok. 8 wariantów bakalii. W ciągu ostatniego roku (październik 2016-wrzesień 2017) najważniejsze podkategorie to słonecznik, migdały, śliwki i  rodzynki. Sezonowo – w okresie świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy – rośnie w sprzedaży rola migdałów, śliwek, rodzynek czy orzechów włoskich. W  ciągu ostatniego roku na paragonach najczęściej znajdowały się opakowania 100 g (ok. 34% transakcji) i 150 g (ok. 25% transakcji). W grudniu zapotrzebowanie gospodyń domowych na bakalie zwiększa się, dlatego na paragonach częściej pojawiają się większe opakowania – 200 g i 250 g. W okresie świątecznym bakalie bardzo często znajdują się na paragonach w towarzystwie wszelkiej maści produktów do wypieków: margaryny, masła, mąki, śmietany, oleju, drożdży czy innych dodatków do ciast. W kategorii bakalii wciąż ważne są marki własne – które były obecne na ok. 13% paragonów w  sklepach małoformatowych w  okresie październik 2016-wrzesień 2017 – ale ich znaczenie rok do roku spada. Poza sezonem świątecznym najwyższe udziały w liczbie sprzedanych opakowań osiągają gracze słonecznikowi – Sonpex oraz Mirasol – wspólnie odpowiadali za ok. 1/3 sprzedaży. W grudniu rośnie znaczenie graczy takich, jak Bakalland, Vog, Colian i Helio. Średnia wartość transakcji w ciągu roku wynosiła ok. 4 zł, natomiast w grudniu rośnie ona o ok. 25%.

Opracowała Sylwia Neska, Centrum Monitorowania Rynku