W kategorii „Soki i nektary” najlepszy okazał się znany głównie z produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia Marwit. Tuż za nim na podium plasuje się koncern Maspex, a trzeci w zestawieniu dziesięciu największych firm operujących w tej kategorii jest Pure Plus – producent znanych napojów na bazie soku z aloesu.
Przedstawiamy kolejną, szóstą już odsłonę rankingu „Równi w Biznesie”, przygotowanego przez Polską Izbę Handlu. Pokazuje on, którzy producenci w sposób partnerski traktują zarówno handel małopowierzchniowy, jak i wielkoformatowy. Ranking promuje dobre praktyki biznesowe i zachęca do dyskusji nad sytuacją handlu detalicznego w Polsce, ale też przełamuje wiele stereotypów na temat rozkładu sił na rynku spożywczym.
Autor rankingu „Równi w Biznesie”, Polska Izba Handlu, za cel stawia sobie dbanie o zrównoważone i sprawiedliwe relacje w dystrybucji towarów na polskim rynku detalicznym, tworzenie warunków do idealnej konkurencji oraz zapewnienie konsumentom w całym kraju równego dostępu do produktów ulubionych marek. Do tego jednak potrzebne są partnerskie relacje biznesowe oparte na równym traktowaniu wszystkich podmiotów działających na rynku. Tymczasem właściciele małoformatowych sklepów nierzadko stoją na przegranej pozycji, nie tylko ze względu na wyższe ceny, po jakich muszą nabywać towary, ale również z powodu braku przychylności części producentów – także tych wiodących – i pomijania ich podczas konstruowania polityki dystrybucji, cen i promocji. To efekt trendu, zgodnie z którym wielu producentów koncentruje się jedynie na hipermarketach czy dyskontach. Taka polityka w dłuższej perspektywie może okazać się głównym hamulcowym rodzimej przedsiębiorczości. Ranking „Równi w Biznesie” i promowane przez niego dobre praktyki biznesowe mają zaradzić takiej sytuacji obecnie i w najbliższej przyszłości.
RYNEK, KTÓRY NIE WYSYCHA
Kolejna edycja rankingu „Równi w Biznesie” to przegląd rynku soków i nektarów. Według danych Euromonitora rynek soków w Polsce sukcesywnie rośnie. W 2016 r. jego wartość wyniosła 5,5 mld zł. Rok wcześniej było to 5,1 mld zł. Z kolei prognozy mówią o tym, że na koniec obecnego roku wartość tego rynku znowu wzrośnie – do 5,8 mld zł, by do 2019 r. osiągnąć poziom nawet 6,1 mld zł. Polacy lubią soki – ostatnie statystyki pokazują, że jesteśmy liderem spożycia w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
PARTNERSKIE RELACJE W CENIE
Wyniki kolejnych odsłon rankingu „Równi w Biznesie” wielokrotnie wskazywały, że nie ma jednoznacznej korelacji między wielkością producenta a przyjętą przez niego strategią biznesową. Na partnerskie relacje ze wszystkimi podmiotami handlu detalicznego stawiają zarówno wielkie międzynarodowe koncerny, jak i wytwórcy regionalni. I odwrotnie – nawet lokalni producenci potrafią zapominać o potrzebach i możliwościach niezależnych sklepów spożywczych i ich klientów. W kategorii „Soki i nektary” na podium mamy pełen przegląd rynku. Króluje Marwit – lokalny lider sprzedaży świeżych przetworów owocowych. Wyprzedził o włos Maspex – koncern, który zgromadził pod swoimi skrzydłami większość wiodących marek spożywczych w kraju. Stawkę na podium zamyka Pure Plus – produkt egzotyczny, ale dystrybuowany (nie tylko w Polsce!) przez Allcor.
W badaniu przyjrzano się 10 producentom soków i nektarów. Dla uzyskania maksymalnej transparentności ocena producentów dokonywana była na podstawie danych rynkowych agencji badawczej Nielsen. Firmom przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, polityka dystrybucyjna, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz produkty dedykowane. Producenci mogli otrzymać od 10 do 100 punktów w każdym obszarze. Suma ważona wszystkich cząstkowych wyników pozwoliła wyłonić zwycięzców rankingu.
Soki i nektary to produkty, które na stałe weszły już do koszyków zakupowych Polaków. To efekt nie tylko zwiększenia zasobności naszych portfeli, ale również stałej zmiany stylu życia. Przetwory owocowe i warzywne – głównie soki i nektary – stają się istotnym składnikiem diety osób dbających o zdrowie. Ważne, aby klienci wszystkich sklepów, nie tylko dyskontów czy hipermarketów, mieli do nich dostęp w dobrych cenach i pełnym wyborze. Cieszymy się więc, że wiodący producenci są obecni na tak wysokich pozycjach w naszym zestawieniu. Mam nadzieję, że zainspirują pozytywnie konkurencję.
Waldemar Nowakowski – Prezes PIH