Specjalnie dla “PH” P. Lubiewa-Wieleżyński, Carrefour Polska: Wspieramy konsumentów i wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom

Aktualności

Specjalnie dla “PH” P. Lubiewa-Wieleżyński, Carrefour Polska: Wspieramy konsumentów i wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom

29 marca 2023

Rozmowa z Piotrem Lubiewą-Wieleżyńskim, Dyrektorem Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych, Carrefour Polska.

Klaudia Walkowiak: W jaki sposób Carrefour Polska stara się wyróżnić na tle innych konkurencyjnych sieci działających w formacie hiper-, supermarketów oraz convenience?

Piotr Lubiewa-Wieleżyński: Carrefour to obecnie jedyna w pełni omnikanałowa sieć handlowa w Polsce, która posiada swoje sklepy aż w 6 kanałach sprzedażowych. Jesteśmy obecni zarówno w formacie hiper- i supermarketów, jak również sklepów convenience, sklepów specjalistycznych, sklepów hurtowo-dyskontowych oraz posiadamy nasz sklep internetowy z ofertą food i non-food. W ten sposób odpowiadamy na różne potrzeby zakupowe Polaków, którzy mogą z nami zrobić duże zakupy dla całej rodziny, a także wracając z pracy wstąpić wyłącznie po coś na obiad czy kolację lub zamówić te produkty z dostawą do domu czy odbiorem w sklepie lub punkcie Drive. Naszym priorytetem jest zapewnienie klientom doświadczeń na najwyższym możliwym poziomie we wszystkich kanałach sprzedaży. W realizacji licznych misji zakupowych pomaga nam najszerszy na rynku asortyment. Naszą przewagą jest przede wszystkim bogata i różnorodna oferta produktów food i non-food w każdej kategorii cenowej. Podstawę naszego portfolio stanowią produkty marki własnej. Jest to już ponad 4000 artykułów we wszystkich segmentach cenowych – od budżetowego po premium, a liczba ta systematycznie rośnie. Ich wspólnym elementem jest gwarancja stałej i wysokiej jakości oraz bezpieczeństwa, które kontrolowane są przez naszych specjalistów z Działu Jakości. Jednocześnie, co ważne w aktualnym kontekście rynkowym, dzięki skali zakupowej i niższym kosztom marketingu i reklamy, jesteśmy je w stanie zaoferować naszym klientom nawet do 30% taniej w porównaniu do brandowych odpowiedników. Na ich bazie nie tylko budujemy percepcję Carrefour pod kątem innowacyjności i jakości, ale także pomagają nam dbać o nasz wizerunek cenowy. Odpowiadając na potrzeby klientów, wprowadzamy również wiele nowości rynkowych oraz testujemy różne innowacyjne koncepty sprzedażowe. Pod koniec ubiegłego roku wprowadziliśmy do naszego flagowego sklepu Carrefour Arkadia w Warszawie refillomaty marki własnej, w którym do wyboru jest aż 8 produktów z asortymentu chemii domowej, oferowanych pod własnym logo sieci. Wcześniej w tym samym sklepie uruchomiliśmy Pasta Station – automat do napełniania makaronów Lubella do torebek papierowych, woreczków wielorazowych i opakowań własnych. Na odwiedzających nasze sklepy czekają także nowe koncepty handlowe, takie jak między innymi store in store, czyli specjalistyczny sklep działający samodzielnie wewnątrz danego hipermarketu czy nowoczesne tematyczne strefy zakupowe. Oferujemy również najszerszą ofertę produktów ekologicznych w Polsce wśród dużych sieci handlowych.

W województwie śląskim (bardzo istotnym z punktu widzenia ilości mieszkańców) w 10 sklepach Carrefour ruszył test nowego systemu kaucyjnego. Jak został on odebrany przez tamtejszych klientów? Czy to odpowiedź na plany Ministerstwa Środowiska i Klimatu dotyczące wprowadzenia w Polsce systemu kaucyjnego, który ma zacząć obowiązywać w 2025 roku?

Tak. Przeprowadzając test nowego systemu kaucyjnego w województwie śląskim, zaczęliśmy przygotowywać naszą sieć na wejście w życie ustawy, która ma zacząć obowiązywać od 2025 roku. Co więcej, chcieliśmy też zaprezentować rynkowi jak taki system kaucyjny może działać z korzyścią dla konsumentów i środowiska. W naszej ocenie jest on przede wszystkim szansą na zwiększenie ilości odpadów poddawanych recyklingowi w Polsce oraz wsparcie budżetu domowego Polaków w czasach wysokiej inflacji. Maszyna na koniec zwrotu butelek plastikowych i puszek aluminiowych wydaje klientowi e-bon z całościową kwotą odpowiadającą liczbie zwróconych opakowań, którym można zapłacić za zakupy w danym sklepie Carrefour. Można więc powiedzieć, że płacimy naszym klientom za odpady. Widzimy, że w pierwszych tygodniach zainteresowanie naszym projekt wciąż rośnie, co potwierdza, że był to dobry kierunek. Jesteśmy przekonani, że tego typu rozwiązania pozwalają naszym klientom jeszcze bardziej zaangażować się w działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego w naszym kraju. Bacznie przyglądamy się wynikom realizowanego testu oraz planowanym zmianom ustawodawczym w tym zakresie. Naszym celem jest jak najlepsze dostosowanie finalnego systemu odbioru opakowań do ostatecznych przepisów, które będą obowiązywały w naszym kraju.

W ubiegłym roku w dwóch sklepach w Warszawie pojawił się robot – Kerfuś. Czy mogą nam Państwo przedstawić jakie są jego funkcje? Czy eRobooty na stałe pojawią się w Państwa placówkach handlowych również w innych miastach?

Kerfuś pozwolił nam zainicjować zmianę w budowaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych polskich konsumentów. Jego mobilność gwarantuje widoczność promowanych produktów w wielu punktach sklepu, a sama obecność Kerfusia przyciąga uwagę naszych klientów. Sprzedaż promowanych asortymentów niejednokrotnie wzrasta o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset procent, co potwierdza, że jest to bardzo skuteczny nośnik reklamowy. Wykorzystujemy Kerfusia między innymi do promocji produktów marki własnej. Korzystając też z jego popularności, zaangażowaliśmy go w działania charytatywne. Pod koniec ubiegłego roku został on ambasadorem filmu „Kociarze” oraz twarzą zbiórki produktów dla bezdomnych zwierząt. Przewidujemy, że roboty w marketingu i sprzedaży będą wkrótce o wiele bardziej popularne dzięki upowszechnianiu się nowoczesnych technologii oraz większej dostępności tego typu urządzeń na rynku. Na ten moment jako sieć posiadamy około 10 robotów, które jeżdżą po całej Polsce. Jednak docelowo chcemy, żeby pojawiły się one na stałe w wybranych sklepach. Pracujemy już również nad powiększeniem „rodziny Kerfusia” o nowe roboty i automaty, które jeszcze bardziej uatrakcyjnią naszą powierzchnię sprzedaży, a naszym partnerom handlowym dadzą możliwość prowadzenia jeszcze skuteczniejszych działań promocyjnych w bezpośredniej interakcji z klientami.

Jak inflacja, wzrost kosztów energii itp. wpłynęły na biznes Carrefour Polska?

Cały świat mierzy się z inflacją i problemami spowodowanymi gospodarczymi skutkami ataku Rosji na Ukrainę, takimi jaki wzrost kosztów energii. Skutkiem są skoki cen. Ich wzrost najszybciej odczuwają detaliści, ponieważ stanowią oni końcowe ogniwo łańcucha dostaw. W cenie detalicznej kumulują się koszty produkcji, transportu, energii elektrycznej, surowców czy wreszcie pracy. Kluczowe w obecnej sytuacji są dobrze zoptymalizowane procesy logistyczne, bowiem nie da się uciec od etapu, gdy cena zakupu porównywalnych produktów będzie we wszystkich sieciach zbliżona do siebie. Jest to szczególnie ważne przy zmianach w postawach konsumenckich, które zachodzą coraz szybciej. Obecnie dominuje bardziej racjonalna strategia zakupowa. Klienci coraz rzadziej podejmują spontaniczne decyzje. Dominuje model przemyślanych zakupów, w którym do koszyków w większości przypadków trafiają tylko artykuły z listy. Konsumenci częściej decydują się na mniejsze ilości produktów, ale nadal duże znaczenie ma dla nich jakość. Chętniej korzystają także z promocji. Dodatkowo rosnące ceny energii spowodowały, że zdecydowaliśmy się przyspieszyć wdrożenia w sklepach, magazynach i centrali firmy kolejnych dobrych praktyk dot. oszczędzania energii oraz zaplanowanych inwestycji w jej źródła odnawialne. Planujemy do 2030 r. pozyskiwać całą energię z OZE. To z jednej strony działania w trosce o środowisko, ale rzeczywistość ostatnich miesięcy sprawia, że jest to także kwestia o dużym znaczeniu gospodarczym. Jest to dla nas istotny element strategii zrównoważonego rozwoju firmy, których efektem będzie zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko, w tym emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. W Carrefour Polska wspieramy konsumentów i wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. Dlatego wzmocniliśmy zabiegi, mające za zadanie wspieranie Polaków w walce z trudną sytuacją na rynku. W tym celu uruchomiliśmy Akcję Antyinflacja, która opiera się na pięciu rodzajach korzyści. Są to produkty własne tańsze o 30%, weekendowe zakupy z aplikacją Mój Carrefour, rabat 10% dla seniorów na zakupy we wtorek, cotygodniowe Super Oferty w naszych hiper- i supermarketach oraz 200 produktów z linii Simpl, które są najtańsze w swojej kategorii.