Specjalnie dla „PH” M. Jaczyński, Shell Polska: Zadaniem naszych sklepów jest dostarczenie klientom wszystkiego, czego potrzebują

Specjalnie dla „PH” M. Jaczyński, Shell Polska: Zadaniem naszych sklepów jest dostarczenie klientom wszystkiego, czego potrzebują

Rozmowa z Marcinem Jaczyńskim, Dyrektorem Biznesu Pozapaliwowego, Shell Polska. W wywiadzie poruszamy m.in. temat wpływu zakazu handlu w niedziele na stacjach paliw, a także inwestycji pozapaliwowych na stacjach Shell.

Klaudia Walkowiak: Shell liczy ponad 450 placówek w Polsce. Jak oceniają Państwo potencjał rozwoju rynku?

Marcin Jaczyński: Na koniec pierwszego kwartału 2023 r. Shell operował w Polsce łącznie 455 stacjami. 383 z nich to stacje własne, a 72 partnerskie. Polska jest dla nas ważnym rynkiem, w związku z rozwijającą się infrastrukturą widzimy tutaj potencjał do uruchamiania kolejnych stacji. W tym roku chcemy poszerzyć naszą sieć o ponad 30 stacji i mamy nadzieję, że z miesiąca na miesiąc na mapie Polski będą się pojawiać kolejne punkty operujące pod naszą marką. W minionym roku uruchomiliśmy 25 nowych stacji, z czego tylko w grudniu do grona już funkcjonujących dołączyło 8 nowych lokalizacji. Wszędzie tam, gdzie inaugurujemy naszą działalność, naszym nadrzędnym celem jest jakość, będąca naszym wyróżnikiem na rynku: szczególnie kawa i paliwo. Nasza oferta gastronomiczna w zeszłym roku została wyróżniona złotym Laurem Klienta, natomiast nasze paliwa FuelSave i Shell V-Power w tym roku po raz 6 z rzędu otrzymały złoty Laur Klienta, co czyni nas liderem na rynku.

W Warszawie powstała pierwsza zewnętrzna kawiarnia Shell Cafe. Czy planują Państwo otwierać tego typu kawiarnie w innych regionach kraju? Jakie jeszcze inwestycje pozapaliwowe Państwo planujecie?

Chcemy rozwijać ten koncept, dlatego będziemy uruchamiać kolejne tego typu lokalizacje. Przykład Warszawy pokazał, że takie miejsca, gdzie w kawiarnianych warunkach można spróbować naszych produktów, zorganizować spotkanie biznesowe czy po prostu spotkać się ze znajomymi cieszą się powodzeniem i są potrzebne. Następna wolnostojąca kawiarnia zostanie uruchomiona w Krakowie. Jako Shell jesteśmy bardzo ciekawi wyjścia poza Warszawę i odbioru takiej inicjatywy w innym środowisku niż centrum stolicy. Kawiarnia Shell Cafe jest też dla nas miejscem, gdzie możemy testować i sprawdzać nie tylko nowy sprzęt, ale i nowe propozycje żywieniowe, które potem będziemy wprowadzać na wszystkich naszych stacjach. Warto dodać, że polski rynek jest jednym z nielicznych, na którym wdrożono tego typu rozwiązanie. Poza Polską taka kawiarnia w Europie funkcjonuje w Budaörs na Węgrzech.

Czy zakaz handlu w niedziele wpływa na zwiększenie sprzedaży produktów spożywczych w Państwa placówkach?

Stacje paliw domyślnie są miejscami, w których działalność jest prowadzona 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, dzięki czemu klienci mogą realizować swoje potrzeby zakupowe w dowolnym momencie. Wprowadzone w życie w 2018 przepisy regulujące na nowo handel w niedzielę zmieniły przyzwyczajenia i nawyki zakupowe Polaków. W początkowych okresach obowiązywania nowych przepisów odnotowywaliśmy znaczne zwiększenie ruchu i obrotów w niedziele niehandlowe. Późniejsze zmiany w prawie i szukanie luk przez właścicieli mniejszych sklepów spowodowało, że niedzielny, handlowy ruch zaczął się rozkładać również na inne placówki.

Czy klientami w sklepach na Państwa stacjach są tylko kierowcy czy także konsumenci mieszkający w pobliżu?

Nasze stacje są miejscem, gdzie nie tylko można zatankować auto. Obecnie odgrywają rolę wielofunkcyjnych obiektów usługowych z rozbudowaną ofertą pozapaliwową, dzięki czemu mogą służyć nie tylko kierowcom, ale również innym grupom klientów. Zależy nam na tym, aby być dla konsumentów miejscem pierwszego wyboru, do którego będą przychodzić ze świadomością, że znajdą u nas kompleksową ofertę. Kierowcy zawodowi na stacjach Shell nie tylko zatankują paliwo i zjedzą posiłek, ale też wezmą prysznic, wypiorą i wysuszą swoje ubrania, mając równocześnie możliwość umycia auta czy ciężarówki. Rodziny, rodzice z dziećmi z kolei będą mogły skorzystać z przewijaków, specjalnych kącików zabaw dla dzieci czy oferty foodowej kierowanej do naszych najmłodszych klientów. Naszym celem jest dostarczanie klientom wszystkiego, czego potrzebują, w jednym miejscu, począwszy od oferty dla dzieci, przez propozycje żywieniowe z segmentu healthy, kończąc na coraz szerszej sieci myjni samochodowych czy dostępności naszych produktów w ramach platform oferujących dostawę do domu. Nasze stacje są miejscem, gdzie warto się zatrzymać, aby skorzystać np. z konceptu kawiarnianego Shell Cafe czy oferty bistro. Rozwijając nasze koncepty, na pewno w dalszym ciągu będziemy dbali o to, aby w naszych propozycjach znalazły się produkty dla każdej grupy odbiorców – dzieci, wegetarian, osób, które poszukują pozycji mięsnych, owoców pakowanych itp.

Po jakie produkty spożywcze najczęściej sięgają odwiedzający sklepy na stacjach Shell?

Decyzje zakupowe naszych klientów są zależne między innymi od pory roku. W sezonie letnim np. kiedy mobilność jest większa, w koszyku zakupowym znajduje się więcej napojów, hot-dogów, kawy czy lodów. Obecnie największym powodzeniem cieszą się produkty wchodzące w skład grupy food & coffee. W ramach strategii Shell Mobility planujemy, aby do 2025 r. 50% marży pochodziło z produktów i usług pozapaliwowych. Skutecznie realizujemy to założenie i widzimy, że z roku na rok sprzedaż w tym segmencie rośnie. Naszym niezmiennym celem jest rozwój i wprowadzanie coraz nowszych oraz innowacyjnych rozwiązań. ▼