Specjalnie dla “PH” D. Cybulski, Hortino: Konsumenci ograniczyli robienie zakupów „na zapas”.

Specjalnie dla “PH” D. Cybulski, Hortino: Konsumenci ograniczyli robienie zakupów „na zapas”.

22 marca 2023

Rozmowa z Dariuszem Cybulskim, Wiceprezesem Zarządu, HORTINO ZPOW Leżajsk. W wywiadzie poruszamy m.in. temat rynku mrożonek oraz zmian w zachowaniach konsumentów.

Według danych GfK wartość rynku mrożonek w Polsce zbliża się do 2 mld zł. Jakie są Państwa przewidywania dla branży na 2023 rok?

Przed nami trudny okres nie tylko dla branży mrożonkowej, ale również dla pozostałych kategorii. Cała sytuacja makroekonomiczna i geopolityczna będzie rzutowała na zasobność portfela zakupowego naszego konsumenta. Przewiduję, że czeka nas okres zmniejszonych sprzedaży w ujęciu ilościowym, „rekompensowany” wyższą wartością wynikającą z wyższych cen.

Jakich nowości mogą spodziewać się konsumenci w bieżącym roku?

Uważam, że obecny czas nie jest dobrym okresem do wprowadzania nowości, szczególnie w naszej kategorii, gdzie „półka” w postaci bonety generuje dla detalisty bardzo duże koszty związane ze wzrostem energii. To z kolei w wielu przypadkach sprowadza się do redukowania części sprzętu chłodniczego. Głównym motorem napędzającym sprzedaż są dzisiaj sztandarowe pozycje sprzedażowe ugruntowane i wypracowane przez rynek na przestrzeni ostatnich lat. Dlatego skupiamy się na nich, planując optymalizację oferty produktowej, która dam nam pole do wprowadzenia nowych propozycji, nad którymi pracujemy.

Jak na przestrzeni roku zmieniły się zachowania konsumentów?

Na przestrzeni ostatniego roku zauważamy wyraźne zmiany w zachowaniu konsumentów. Przede wszystkim coraz większy odsetek gospodarstw domowych odczuwa wyraźnie wzrost wydatków związanych z zakupem podstawowych produktów żywnościowych. Konsumenci ograniczyli robienie zakupów „na zapas”. Starają się wydawać środki w sposób przemyślany, analizując i porównując oferty. Bardzo duże znaczenie w podejmowanych decyzjach zakupowych odgrywają dzisiaj okazje czy promocje cenowe. Uważam, że dzisiejszy konsument cechuje się racjonalnością w podejmowaniu decyzji zakupowych.