Mimo wielu wyzwań dotykających branżę mięsną, Sokołów nadal realizuje inwestycje, ukierunkowane na wzrost konkurencyjności oraz ograniczenie wpływu produkcji na środowisko. Firma odnotowała także zwiększenie masy sprzedaży i jak co roku poszerzyła asortyment o kolejne ciekawe nowości.
Rok 2024 był bez wątpienia trudny i wymagający dla całej branży mięsnej. Wyzwania, które w największym stopniu warunkowały funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw, to przede wszystkim inflacja, rosnące koszty surowców i produkcji, brak stabilności na rynkach surowcowych i epidemia ASF.
– Sprostanie tym wyzwaniom wymagało od nas nie tylko ciężkiej pracy, ale także elastyczności w działaniu, otwartości na zmiany i sprawnego podejmowania decyzji w odpowiedzi na aktualne uwarunkowania – mówi Przemysław Gostkiewicz, Prezes Zarządu Sokołów – Mimo złożonej sytuacji rynkowej, udało nam się w zakończonym roku budżetowym zwiększyć masę sprzedaży i utrzymać przychody na poziomie roku ubiegłego.
W zakończonym roku budżetowym w Grupie Sokołów przeznaczono na realizację inwestycji ponad 168 milionów złotych. Inwestycje te, zgodnie ze strategią rozwoju firmy, mają na celu wzrost konkurencyjności i zwiększanie mocy produkcyjnych. Do najważniejszych inwestycji zrealizowanych w roku rozliczeniowym 2023/2024 należą między innymi: linia do plastrowania wędlin w Oddziale w Jarosławiu, linia do nadziewania parówek w Oddziale w Robakowie, komora dojrzewania wołowiny na sucho w Oddziale w Tarnowie, linia do pakowania mięs w Oddziale w Sokołowie oraz linia do produkcji dań gotowych w Oddziale w Jarosławiu. Zrealizowane zostały także inwestycje, które pozwalają ograniczać wpływ produkcji na środowisko. Firma rozbudowała swoje farmy fotowoltaiczne. W sześciu oddziałach produkcyjnych Sokołowa zostały wykonane mikroinstalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 450 kWp. W nowym roku budżetowym zostaną one rozbudowane do mocy ~4500 kWp. Zapewni to redukcję emisji CO2 o około 2000 ton rocznie.
Wychodząc naprzeciw trendom żywieniowym i zmieniającym się potrzebom współczesnych konsumentów, w 2024 roku Sokołów wprowadził na rynek aż 88 nowości.
Firma kontynuowała także realizację szeroko zakrojonej strategii CSR. Ważnym jej punktem są działania promujące zdrowy tryb życia i zbilansowaną dietę, zwłaszcza wśród najmłodszych. W 2024 roku odbyła się kolejna edycja turnieju piłki nożnej dla dzieci Sokoliki Cup. W rozgrywkach wzięło udział 128 drużyn, czyli ponad 1790 młodych pasjonatów i pasjonatek futbolu, a wielki finał, z udziałem ambasadorów Akademii Sokolika: Łukasza Fabiańskiego i Łukasza Piszczka, został rozegrany na Stadionie Miejskim Legii Warszawa.
Odpowiadając na ogromne zapotrzebowanie na pomoc, jakie pojawiło się wskutek wrześniowej powodzi na terenach południowo-zachodniej Polski, Sokołów reaktywował akcję „Sokołów Pomagamy”. Firma przekazała na rzecz poszkodowanych osób ponad 10 ton konserw mięsnych. Dbając o to, by pomoc była jak najbardziej efektywna, Sokołów współpracował w tym zakresie z Polskim Czerwonym Krzyżem oraz Caritasem.
W rozpoczynającym się roku, Prezes Gostkiewicz zakłada dalszy, stabilny rozwój Grupy Sokołów.
– Z pewnością nadal będziemy mieć do czynienia z wieloma wyzwaniami, z którymi mierzymy się obecnie, takimi jak rosnące koszty produkcji, ASF czy niestabilna sytuacja na rynku surowcowym – podkreśla Przemysław Gostkiewicz. – Profesjonalna załoga, doskonale wyposażone zakłady, innowacyjne technologie i silne marki – to nasze główne atuty, które będziemy wykorzystywać. Planujemy realizację inwestycji na poziomie zbliżonym do zakończonego roku, aby być jeszcze bardziej konkurencyjną firmą i sukcesywnie dążyć do zrównoważonej produkcji. W dalszym ciągu będziemy stawiać na optymalizację procesów produkcyjnych i sprzedaży, jak również analizowanie rynku i odpowiadanie na potrzeby konsumentów poprzez wprowadzanie nowych produktów spełniających ich oczekiwania.
źródło: Sokołów
oprac.: K. Walkowiak