Smirnoff Black: Polacy piją mniej, ale za to lepiej

Aktualności

Smirnoff Black: Polacy piją mniej, ale za to lepiej

13 lutego 2015

Rynek alkoholi podlega w Polsce dynamicznym przemianom i to zarówno pod kątem wolumenu, wartości sprzedaży, jak i struktury oferty. Jedne segmenty i marki notują odpływ konsumentów ale umacniają się inne, które potrafią nawet w mało sprzyjających warunkach rynkowych budować swoją mocną pozycję. Te zmiany widać wyraźnie także w ostatnich miesiącach w Polsce. Polacy nie piją więcej, ale za to sięgają po alkohole z wyższej półki, gdzie liczy się jakość, smak i celebracja chwili. Ta tendencja jest widoczna na całym rynku alkoholi wysokoprocentowych, w tym także wódek, gdzie spektakularne przyrosty udziałów rynkowych odnotowała marka Smirnoff Black.

Rynek alkoholi w Polsce w 2014 roku był rokiem szczególnym, przede wszystkim za sprawą podwyżki o 15% akcyzy na alkohole mocne, co w efekcie wywołało m.in. spadki sprzedaży i produkcji alkoholi, w tym największej kategorii alkoholi mocnych – wódki . Jak bardzo te zmiany utrwalą się finalnie w standardach konsumpcji alkoholu przez Polaków, można będzie stwierdzić pod koniec obecnego roku, bo dopiero wtedy zdaniem ekspertów będzie można ocenić rzeczywistą kondycję rynku. Faktem jednak  jest, że w całym 2014 r. produkcja wódki w Polsce była aż o 24% mniejsza niż w analogicznym okresie poprzedniego roku . Spadki dotknęły prawie wszystkich segmentów w ramach kategorii wódki, ale mimo niesprzyjających warunków, niektórym markom udało się nie tylko utrzymać, ale i zwiększyć udział w rynku.

– Polski konsument jest z jednej strony coraz bardziej ciekawy i otwarty na nowości, z drugiej strony dokonuje wyboru w sposób bardziej świadomy  sięgając po ulubione marki. Obserwujemy to zarówno na przykładzie najszybciej rosnącej kategorii alkoholi mocnych jaką jest whisky, jak i kategorii wódki, gdzie na tle spadającego rynku tylko niektóre marki radzą sobie dobrze. Dotyczy to m.in. naszej marki Smirnoff Black, która dynamicznie rośnie i tylko w ciągu ostatniego roku zwiększyła wartość sprzedaży aż o 44%.  Ta pozytywna tendencja potwierdziła się również w okresie największego popytu na alkohole premium – w listopadzie i grudniu, kiedy to Smirnoff Black był jedną z częściej wybieranych marek z segmentu wódek top premium i importowanych – mówi Marcin Andrzejczyk, Senior Brand Manager White Spirits, Rum&Innovation w Diageo Polska.

Rynek wódki, podobnie jak cały rynek alkoholi wysokoprocentowych, ulega zmianom, bo zmieniają się oczekiwania konsumentów, a przede wszystkim standardy konsumpcji alkoholu. Polacy coraz częściej sięgają po marki premium, pijąc mniej, za to lepiej . Rośnie zainteresowanie wariantami smakowymi marek, często nieoczywistymi – także w przypadku wspomnianego już Smirnoff Black, niemały wpływ na jego sukces rynkowy miało wprowadzenie w ubiegłym roku dwóch nowych smaków: Lime & Mint

oraz Espresso. W tym przypadku konsumenci docenili wyjątkowość smaku, będącego pochodną receptury, wieloetapowego procesu destylacji i kunsztu gorzelników, ale i to coś bardziej ulotnego, co współtworzy wartość marki. Ten trend wpisuje się w szersze zjawisko, jakim jest rosnący w Polsce rynek dóbr luksusowych , a alkohole premium są integralną częścią tego rynku.

– To pozytywny trend, który idealnie współgra z komunikacją, jaką kierujemy zarówno w imieniu całej firmy Diageo, jak i naszych marek  do naszych konsumentów. Alkohol, produkowany przez ludzkość od tysięcy lat, jest nieodłącznym elementem celebrowania ważnych i podniosłych chwil w życiu, ale mówimy jednocześnie: pij rozważnie, bo alkohol to odpowiedzialność. Trzeba wiedzieć jak działa na organizm alkohol, kto, kiedy i ile może wypić. Temu właśnie poświęcona jest nasza kampania społeczna „Pij rozważnie. Alkohol to odpowiedzialność”, którą prowadzimy w Polsce od ponad 5 lat. – dodaje Aneta Jóźwicka, Corporate Relations Director w Diageo Polska.