Słone i słodkie przekąski są ważną klasą produktów

Aktualności

Słone i słodkie przekąski są ważną klasą produktów

01 grudnia 2023

Najważniejszym segmentem słonych przekąsek są chipsy. Według definicji CMR do tej klasy produktów należą też: chrupki, prażynki, słone paluszki/precle/talarki, orzeszki, popcorn, chrupki chlebowe i krakersy. Chipsy kupujemy przede wszystkim w sklepach małego formatu do 300m2 (format ten ma 45% udziału w obrotach),  istotnym kanałem są również dyskonty.

W sklepach małego formatu do 300m2 udział chipsów w wydatkach na słone przysmaki systematycznie wzrasta, według szacunków CMR, wynosi obecnie 52% (YTD 06’23). Chipsy figurują na 3% paragonów w małym formacie i choć nieco rzadziej kupowaliśmy je w pierwszym półroczu 2023 r., to ich udział w całkowitej liczbie transakcji ze słonymi przekąskami lekko rośnie (w YTD 06’23 46% koszyków ze słonymi przysmakami zawierało chipsy).

 Sprzedaż chipsów rozkwita zwykle w miesiącach cieplejszych, sprzyjających wyjściom z domu i spotkaniom ze znajomymi: liczba transakcji i sprzedaż wzrasta więc od marca do października. Omawiana kategoria jest szeroko dostępna w małym formacie, znajdziemy ją w zasadzie w każdym sklepie. Na półce w pierwszym półroczu 2023 r. było wystawionych przeciętnie 33 wariantów chipsów (o 3 więcej niż rok temu). Tak jak w przypadku większości produktów, dynamiczny wzrost obrotów (+23%) w YTD 06’23 vs YA jest spowodowany przez inflację (średnia cena za 100g  chipsów wzrosła z 4,3 zł do 5,4 zł, czyli o 26%).
Najważniejszym producentem w tej kategorii jest Frito Lay (właściciel marek Lay’s, Doritos i Star Chips) z 75% udziałem w obrotach w małym formacie. Na drugim miejscu znajduje się Lorenz (do którego należą marki Crunchips i Wiejskie Ziemniaczki) z 16% udziałem.

Monika Magryta, CMR
Oprac.: Klaudia Walkowiak