Ceny napojów gazowanych wzrosły nawet o 36% przez wprowadzenie opłaty cukrowej. Z badań CRM (Centrum Monitorowania Rynku) wynika, że z tego powodu odnotowano spadek sprzedaży w tej kategorii. Do września 2021 podatek cukrowy przyniósł rządowi ponad miliard złotych, z czego 96,5% przekazano na NFZ.
Przed wprowadzeniem podatku za produkt, który kosztował 3,50 zł/l, to już po wejściu przepisów w życie cena podniosła się do 4,76 zł/l, przy jednoczesnym 20% spadku sprzedaży. Z kolei ceny wód smakowych podskoczyły o ok. 33%. Najmniejszy skok odnotowano w sektorze herbat mrożonych – 5%.
– Trwająca pandemia, niższe niż w latach poprzednich temperatury powietrza, do tego wprowadzona z początkiem roku opłata cukrowa wpłynęły na ograniczenie popytu na wybrane produkty napojowe, a na rynku zaraportowano wyraźny wzrost ich cen – powiedział Tomasz Rydzewski z CMR, cytowany przez businessinsider.com.pl – Intensywnie promowane są wersje zero lub light popularnych marek oraz pojawiają się produkty całkowicie niesłodzone – dodał.
źródło: businessinsider.com.pl